Clicky


'Haalbaarheid schone stadsdistributie onzeker door gebrek aan zero-emissie vrachtwagens'

'Haalbaarheid schone stadsdistributie onzeker door gebrek aan zero-emissie vrachtwagens'
20-04-2022 10:08 | Klimaat | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - Sinds 1 januari 2022 hebben Euro 4- en 5-vrachtwagens geen toegang meer tot milieuzones in de steden, omdat ze niet voldoen aan de eisen voor zero-emissie stadsdistributie. Transportbedrijven zijn daardoor genoodzaakt deze vrachtwagens te vervangen voor schonere Euro 6-voertuigen. Maar het vervangen gaat een stuk gecompliceerder dan vooraf gedacht, zegt Machiel Bode, sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking.

Door productie- en leveringsproblemen zijn niet alleen nieuwe, maar ook tweedehands vrachtwagens schaars en ook flink duurder geworden. Een groot probleem aangezien de noodzaak om minder schone vrachtwagens te vervangen voor schonere modellen alleen maar verder toeneemt.

"De transitie naar zero-emissie stadsdistributie steunt op het inrichten van milieuzones. De huidige afspraak is dat minstens 30 gemeenten in 2025 een zero-emissiezone invoeren voor vrachtvervoer. Medio 2021 hebben 25 gemeenten, waaronder alle grote steden, zich intussen aangesloten. Na 1 januari 2030 moet al het vrachtverkeer in de milieuzones emissievrij rijden."

"Maar deze transitieambitie lukt alleen wanneer zero-emissie vrachtwagens beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn. Dat is op dit moment niet het geval."

"Er zijn korte-termijnuitdagingen die zero-emissie stadsdistributie voorlopig lastig haalbaar maken. Zo is het aanbod van betaalbare en efficiënt inzetbare zero-emissie voertuigen nog beperkt. Door beperktere inzetbaarheid (minder kilometers per dag) en een lagere vervoerscapaciteit (laadvermogen) zijn voor dezelfde vrachtvolumes meer en fors duurdere vrachtwagens nodig en dus ook meer chauffeurs. De totale kosten van het gebruik van zero-emissie vrachtwagens liggen als gevolg hiervan voorlopig boven die van brandstofvoertuigen", zegt Bode woensdag.

"Ook zijn er uitdagingen in de beschikbaarheid van laadinfra, het aansluiten op het energienetwerk en het inkopen van energie. Beleidsmakers en brancheorganisaties zetten terecht stevig in op de transitie. Maar door de uitdagingen die er zijn is het onzeker of de transitie naar zero emissie stadsdistributie voor 1 januari 2030 gerealiseerd kan worden."

"Transportbedrijven die dagelijks steden inrijden zullen een eigen transitiestrategie naar zero-emissie vrachtvervoer moeten gaan ontwikkelen. Voorlopig kunnen zij doorgaan met of overschakelen op schonere Euro 6-voertuigen door gebruik te maken van een overgangsregeling. Volgens deze regeling mogen op 1 januari 2025 Euro 6-bakwagens van maximaal vijf jaar oud en Euro 6-trekkers van maximaal 8 jaar oud uiterlijk tot 1 januari 2030 de milieuzones in- en uitrijden."

Door de schaarste in nieuwe en tweedehands schonere vrachtwagens zijn de prijzen fors omhooggegaan. Hierdoor is het invullen van een transitiestrategie extra uitdagend geworden voor vervoerders die momenteel al moeten overstappen naar schonere Euro 6-vrachtwagens.