Clicky


Snel actie nodig voor vaststaande vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië

Snel actie nodig voor vaststaande vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië
12-04-2022 15:56 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

ZOETERMEER - Transport- en andere betrokken organisaties, verenigd in Get Ready for Brexit, maken zich ernstig zorgen over de vrachtwagenfile in Dover. Sinds vorige week staan er ruim 2.500 vrachtwagens in het Verenigd Koninkrijk vast. Chauffeurs staan gemiddeld 30 uur in de file, zonder voorzieningen of concreet uitzicht op verbetering van de situatie en met verstoringen in de hele supply chain tot gevolg. Partijen doen daarom een dringende oproep aan de staatssecretaris Toeslagen en Douane om samen met de Britse ambtsgenoot zo snel mogelijk aan een oplossing te werken.

De vrachtwagenfile is ontstaan door een opeenstapeling van problemen. Zo viel afgelopen week een belangrijk IT-systeem uit, dat gebruikt wordt voor het aanleveren van douanedocumenten aan de Britse overheid. Een noodplan aan Britse zijde functioneerde onvoldoende en werd niet tijdig en correct in gang gezet. Hierdoor is een enorme achterstand in de verwerking van deze documenten ontstaan.

Daarbovenop zijn er problemen met de veerbootverbindingen van en naar het Verenigd Koninkrijk. P&O Ferries heeft twee weken geleden haar afvaarten tijdelijk gestopt. Hierdoor is er te weinig capaciteit bij de veerdiensten.

Naast de schrijnende situatie van chauffeurs, die tientallen uren zonder voorzieningen op zichzelf zijn aangewezen, vragen de gezamenlijke organisaties aandacht voor de rij- en rusttijden. Chauffeurs kunnen namelijk beboet worden door het overschrijden van rijtijden. Ook zorgt een gebrek aan parkeerplaatsen dat chauffeurs soms uren zoeken naar een geschikte rustplek.

Versoepelingen en noodprocedures

De partijen roepen in een brief aan de staatssecretaris Aukje de Vries op om in een Brits-Nederlandse aanpak te kijken naar mogelijke tijdelijke versoepelingen van de regels, waardoor het makkelijker moet worden voor vrachtwagens om op de veerboot te komen in het Verenigd Koninkrijk en in Nederland er weer af. Daarnaast moeten de noodprocedures in het Verenigd Koninkrijk beter worden ingericht en kenbaar gemaakt, zodat soortgelijke problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Ook is coulance in de handhaving van rij- en rusttijden voor de chauffeurs die in de file staan op zijn plek, om zo te voorkomen dat bedrijven beboet kunnen worden.

De brief is ondertekend door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verstuurd namens de initiatiefnemers van Get Ready for Brexit: Havenbedrijf Rotterdam, evofenedex, Deltalinqs, Portbase, Fenex en TLN.

Bijlage: