Clicky

 
Transport Online - Oorlogsdreiging en sancties toegevoegd aan al indrukwekkende lijst van problemen wereldhandel

Oorlogsdreiging en sancties toegevoegd aan al indrukwekkende lijst van problemen wereldhandel

Oorlogsdreiging en sancties toegevoegd aan al indrukwekkende lijst van problemen wereldhandel
31-03-2022 09:40 | Exportcijfers | auteur Redactie | Esther van der Wal

ZOETERMEER - Voor drie op de vijf internationaal actieve bedrijven is de wereldhandel er de afgelopen maanden nog moeilijker op geworden. Een cocktail van handelsbelemmeringen, gebrek aan grondstoffen en materialen, personeelstekorten, lange levertijden en torenhoge inflatie vertroebelen de vooruitzichten tot ver in 2023.

35 procent van de in Nederland gevestigde exporterende bedrijven ervaart de verstoringen inmiddels in sterke mate. Daarbij wordt nu ook oorlogsdreiging door 28 procent van de exporteurs genoemd als reden voor verslechterde bedrijfsvoering. Dat blijkt uit de jongste Monitor Internationale Handel en Logistiek van ondernemersvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius, met cijfers over de maand maart.

”De wereld van handel en logistiek staat in calamiteitenmodus”, aldus directeur Bart Jan Koopman van evofenedex. ”De wereld was gewend aan een systeem van toenemende efficiency, betrouwbaarheid en meestal on time. Op dit moment gaat dat vaak niet meer en dat vergt een enorme wendbaarheid bij bedrijven om met die snel veranderende omstandigheden om te gaan."

De ontwikkeling van het marktvolume is in maart 2022 zelfs licht afgenomen. Daarbovenop komt nog eens dat de kostenontwikkeling weer verder fors is verslechterd. 76 procent van de bedrijven heeft nu met die problemen te maken versus 67 procent in de metingen van januari en november vorig jaar. Daardoor zal per saldo bij 38 procent van de bedrijven de winstontwikkeling in 2022 negatief worden beïnvloed.

Koopman wijst erop dat de inval van Rusland in Oekraïne nog niet eens de hoofdoorzaak is van de huidige situatie. ”We zien al veel langer een beeld van verstoorde supply chains, chipstekorten, hogere grondstoffenprijzen en lange levertijden. Het zijn net dominostenen. We rollen van China-discussies en wederom nieuwe lockdowns door via brexit en corona naar de oorlog in Oekraïne. Dat alles is morgen niet weg en niemand kan voorspellen hoelang dit conflict nog gaat duren.”

31 procent van de respondenten geeft inmiddels aan dat de gevolgen van de verstoringen in de bedrijfsvoering sowieso nog tot 2023 duren; 17 procent denkt zelfs tot na 2023.

De verstoringen bij import zijn groter dan de exportbelemmeringen, blijkt uit de monitor over maart 2022. Dat is voor het eerst sinds de start van onze metingen in april 2020. Nederland krijgt zijn goederen moeilijker hier. Vooral China en de VS worden genoemd als probleemleveranciers, met Rusland en Oekraïne als logische nieuwkomers in het rijtje meest genoemde landen met verstoringen. Exporteurs zeggen overigens hun zakelijke reizen naar China het meest te missen, nu op de voet gevolgd door Rusland.

Wanbetaling ligt op de loer, blijkt uit de monitor. Van de exporterende bedrijven kampt 39 procent met afnemers die niet betalen en 84 procent met afnemers die te laat betalen. Het gaat ook hier meer om een uitgesteld effect van de coronacrisis dan dat er al een directe relatie is te vinden met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,479
Diesel2,314

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden

De rijverboden voor deze week: maandag 27 juni t/m zondag 3 juli

Alle Rijverboden
Logistieke Marktplaats

Geen advertenties gevonden

meer logistieke marktplaats