Clicky


Nederlander besteedt 3,8 miljard euro aan online opleidingen

Nederlander besteedt 3,8 miljard euro aan online opleidingen
29-03-2022 11:22 | Financieel | auteur Redactie | Esther van der Wal

'S-HERTOGENBOSCH - Nederlanders besteedden in het afgelopen jaar voor € 3,8 miljard aan e-learning. Online opleidingen worden steeds vaker door de werkgever betaald. Daarnaast werd 15 procent van de online opleidingen in een abonnementsvorm afgenomen. Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.

In het afgelopen jaar volgden 3,6 miljoen Nederlanders één of meerdere online opleidingen. Per persoon werd er gemiddeld € 1.036 aan deze opleidingen besteed. De totale marktomzet komt daarmee op maar liefst € 3,8 miljard. 35 tot 49-jarigen besteden per persoon gemiddeld het meest aan online opleidingen (€ 1.567) in vergelijking met 18 tot 34-jarigen (€ 900) en 50- plussers (€ 648).

Het merendeel van de online opleidingen is betaald door de werkgever (54 procent). In de voorgaande meting bedroeg dit percentage nog 42 procent. Bijna twee op de vijf opleidingen wordt door de consument zelf betaald (39 procent). In mindere mate worden deze door de overheid gefinancierd (2 procent).

Bijna één op de zeven opleidingen is betaald in een abonnementsvorm. Het zijn vaker mannen (23 procent) dan vrouwen (7 procent) die gebruik maken van een abonnement. Daarnaast hebben 18 tot 34-jarigen (30 procent) vaker een e-learning abonnement dan 50-plussers (7 procent). Tevens zijn het voornamelijk consumenten met een minimum tot modaal inkomen (41 procent).