Clicky


IVECO zet verdere stap naar geconnecteerd en autonoom rijden met succesvolle afronding van ENSEMBLE-project

IVECO zet verdere stap naar geconnecteerd en autonoom rijden met succesvolle afronding van ENSEMBLE-project
22-03-2022 11:09 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

TURIJN - Als lid van het ENSEMBLE-consortium heeft IVECO deelgenomen aan de ontwikkeling en invoering in reële verkeersomstandigheden van een platooning-technologie voor meerdere merken waarover alle toonaangevende Europese vrachtwagenfabrikanten het eens zijn geworden.

Het 46 maanden durende project, medegefinancierd door de EU, heeft aangetoond dat platooning een sleutelrol kan spelen bij de verwezenlijking van duurzaam vervoer en de weg kan banen voor platooning met meerdere merken en autonoom rijden - waardoor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de verkeersveiligheid en de verkeersefficiëntie worden verbeterd.

Het ENSEMBLE-project, medegefinancierd door de Europese Unie en geleid door de Nederlandse onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO, is in juni 2018 van start gegaan met als doel een veilige multi-brand platooning-technologie te ontwikkelen, te testen en te valideren, de haalbaarheid ervan in reële verkeersomstandigheden aan te tonen en C-ITS-communicatiediensten te integreren. Om dit doel te bereiken, heeft het consortium de zes belangrijkste Europese vrachtwagenfabrikanten, de European Intelligent Transportation System (ITS)-organisatie ERTICO, de Europese vereniging van automobieltoeleveranciers CLEPA en kennispartners zoals de Universiteit Gustav Eiffel en Vrije Universiteit Brussel bijeengebracht.

Het project is nu voltooid en de resultaten werden door het ENSEMBLE-consortium gepresenteerd tijdens het openbare slotevenement, dat op 17 maart in Brussel werd gehouden. Het project heeft een multi-brand-technologie ontwikkeld waarover de deelnemende OEM's van vrachtwagens het eens zijn geworden, met de specificatie van een veilig voertuig-voertuig (V2V) communicatieprotocol om het juiste gedrag en de juiste reactie van elke vrachtwagen in de platoon in elke verkeerssituatie te garanderen. Deze technologie werd op 23 september 2021 met succes ingezet in echte verkeersomstandigheden in Spanje, in de regio Barcelona, toen zeven door de deelnemende fabrikanten geprepareerde vrachtwagens samen reden in een volledig gecoördineerd platoon.

Het ENSEMBLE-project heeft ook twee platooningfuncties voor vrachtwagens gedefinieerd: Platooning as Support Function (PSF), gebaseerd op geteste technologie en geschikt voor alle gebruikssituaties die in het huidige verkeer voorkomen, en Platooning as Autonomous Function (PAF), de tussenstap naar een volledig autonome vrachtwagen, die op dit moment alleen in theoretische termen is gedefinieerd.

Ter gelegenheid van het evenement verklaarde Valerio Liga, Advanced Engineering CCAM Project Manager bij IVECO: "Het ENSEMBLE-project is een belangrijke stap op onze weg naar geconnecteerd en autonoom rijden. Dankzij de goede samenwerking tussen de belangrijkste Europese voertuigfabrikanten, leveranciers, onderzoekscentra en universiteiten kunnen we aantonen dat de platooning-functionaliteit voor meerdere merken in reële omstandigheden kan werken.

Ter gelegenheid van het evenement verklaarde Valerio Liga, Advanced Engineering CCAM Project Manager bij IVECO: "Het ENSEMBLE-project is een belangrijke stap op onze weg naar geconnecteerd en autonoom rijden. Dankzij de goede samenwerking tussen de belangrijkste Europese voertuigfabrikanten, leveranciers, onderzoekscentra en universiteiten kunnen we aantonen dat de platooning-functionaliteit voor meerdere merken in reële omstandigheden kan werken. Het volledige potentieel van platooning kan echter pas worden bereikt wanneer de menselijke bestuurder in de volgvrachtwagens niet langer nodig is (of wanneer hun diensturen kunnen worden verlengd) en de technologie verder wordt ontwikkeld om kortere afstanden tussen de vrachtwagens mogelijk te maken. Dit zal resulteren in een betere aerodynamica, een lager brandstofverbruik en een verbeterde transportcapaciteit (hogere voertuigdichtheid op de vrachtwagenbaan). Dit is wat de Platooning als Autonome Functie (PAF) beoogt te bereiken. Tot slot, zelfs als de platooning-functie geen toekomst zou hebben, zullen het onderzoek en de technologie die binnen het project zijn ontwikkeld, de komende jaren bijdragen aan de ontwikkeling van geconnecteerd autonoom rijden in Europa.’’

Foto's

  • Wempe Transport
  • Wempe Transport
  • Voets Transport
  • Voets Transport