Clicky


Zes procent vrachtwagenchauffeurs heeft rij- en rusttijd niet op orde blijkt uit ROADPOL-controle

Zes procent vrachtwagenchauffeurs heeft rij- en rusttijd niet op orde blijkt uit ROADPOL-controle
15-03-2022 11:56 | Controles | auteur Redactie | Esther van der Wal

MÜNSTER - Ongeveer zes op de honderd vrachtwagenchauffeurs op de Europese wegen hebben hun rij- en rusttijden niet op orde of manipuleren hun tachograaf. Dit is een van de bevindingen van ROADPOL's nieuwste Truck&Bus Controle waarvan vandaag, dinsdag 15 maart, de uitkomsten bekend werden gemaakt. De controle van 7 t/m 13 februarie richtte zich op de controle van het commerciële goederen- en personenvervoer en was de eerste van in totaal vier die voor 2022 gepland staan.

In totaal negentien landen namen deel aan de controle. In totaal werden 210.365 vrachtwagens en 121.666 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek zijn 71.249 overtredingen geconstateerd (vrachtwagens: 63.567, bussen: 7.682). 221 keer moest de verdere rit worden verboden totdat de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.

Het percentage overtredingen bedroeg 30,22 procent voor het goederenvervoer en 6,31 procent voor de bussen. Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna één op de drie gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd geconstateerd.

“Gelukkig is dat aantal lager voor bussen. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds noodzakelijk is. Europese politieagenten hebben een zeer hoog opleidingsniveau op het gebied van verkeerscontroles, wat tot uiting komt in het hoge aantal geconstateerde overtredingen”, zegt ROADPOL OPG-secretaris Henk Jansen van de Nationale Politie in Nederland.

De meeste overtredingen werden aangetroffen op het gebied van snelheid, technische overtredingen, veiligheidsgordels en andere veiligheidsvoorzieningen en voertuigdocumentenwetgeving voor bussen en op het gebied van snelheid, technische overtredingen, wetgeving rij- en rusttijden en tachograafinstellingen: 7.581 chauffeurs (vrachtwagens 7.119, bussen 462) werden bekeurd.

5.520 keer werden de tachografen niet goed bediend. In 537 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd. “Het knoeien met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude zou de aanhoudende concurrentiedruk in deze nog steeds groeiende industrie kunnen zijn. De financiële voordelen voor vervoerders mogen dan groot zijn, de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter. Vooral door vermoeidheid van de chauffeur kunnen er aanrijdingen ontstaan ​​met ernstige gevolgen, niet alleen voor de chauffeur van de vrachtwagen of bus zelf, maar ook voor andere weggebruikers" , waarschuwt Jansen.

Verder werden 258 chauffeurs onder invloed van alcohol aangetroffen in het wegverkeer en 92 chauffeurs onder invloed van drugs. In 2.583 gevallen (2.444 vrachtwagens, 139 bussen) werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Bij 1.197 vrachtwagens (< 12,5 ton), 1.470 vrachtwagens (> 12,5 ton) en 91 bussen werd overbelading geconstateerd. Ook was de ladingzekering onvoldoende bij 761 vrachtwagens.

Bij de gecontroleerde bussen werden de meeste overtredingen geconstateerd voor het niet dragen van de gordel (917), te hoge snelheid (1.211) en technische mankementen (139). Ook hadden 462 buschauffeurs de wettelijk toegestane rijtijden overschreden

“De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van vrachtverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren” , besluit Jansen. De volgende ROADPOL Truck & Bus-controle staat gepland van 13 tot 19 juni 2022 .