Clicky


Verbijstering en onbegrip bij Allfree over dwangsom ACM

Verbijstering en onbegrip bij Allfree over dwangsom ACM
14-03-2022 13:41 | Binnenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

GRONINGEN - Met verbijstering en onbegrip heeft Allfree kennisgenomen van de dwangsom die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens ‘misleiding’ aan Allfree B.V. heeft opgelegd. Directeur Kars Potze: “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.”

Allfree B.V. is al ruim twintig jaar actief als platform voor het genereren van werk voor vakmannen of dienstverleners, ook wel leadgeneratie genoemd. "Sinds haar oprichting is er nog nooit een schriftelijke klacht bij Allfree ingediend over misleiding of oplichting van klanten als gevolg van onze diensten, of die van onze klanten. Ook is nergens online een melding te vinden dat er consumenten door Allfree zijn misleid of opgelicht, zowel in de slotenmakerbranche als in andere (spoed)branches."

"De zorgvuldig opgebouwde reputatie van ons bedrijf wordt door de negatieve berichtgeving sterk geschaad. Allfree heeft kwaliteit en openheid altijd hoog in het vaandel gehad. Niet voor niets hebben we al in 2014 initiatieven ontplooid in de slotenmakerbranche om misleiding door derden tegen te gaan. Ook na de eerste melding van de ACM hebben we ons transparant en coöperatief opgesteld om mogelijke problemen voor consumenten te voorkomen, en om te voldoen aan de richtlijnen. Er is ontzettend veel uren en mankracht gestoken in de handmatige aanpassingen aan alle websites. Het is denkbaar dat daarbij een enkele pagina of melding over het hoofd is gezien. Dat is natuurlijk geen onwil. We hebben onze aanpassingen diverse keren ter toetsing naar de ACM gemaild, maar hierop nooit een inhoudelijke reactie gekregen, buiten ‘dat het er overwegend positief uitziet’. Als men ons had aangegeven welke pagina nog niet voldoet, hadden we ook daar actie kunnen ondernemen", aldus Potze.

Allfree heeft al het mogelijke gedaan om te voldoen aan de richtlijnen van de ACM. "Op alle websites die wij inzetten voor onze klanten hebben wij zowel de bedrijfsnaam gepubliceerd, als de overige gegevens die de ACM eist. Allfree heeft volgens haar eigen controle geen websites actief met keurmerken die er niet horen, of die van toepassing zijn op bedrijven die deze niet voeren. De opgave van keurmerken is echter altijd de verantwoordelijkheid van de bedrijven zélf."

"De actualiteit daarvan is bovendien lastig te controleren. Daarnaast heeft Allfree op de websites waarop mogelijk meerdere bedrijven als dienstverlener kunnen worden ingezet, haar eigen bedrijfsgegevens nadrukkelijk vermeld, alsmede wat er van Allfree mag worden verwacht wanneer men belt naar het servicenummer of een offerte aanvraagt. In al die gevallen probeert Allfree, en/of haar servicecenter, er voor te zorgen dat er een vakman of dienstverlener komt bij de aanvrager of beller. Om die reden zijn we juist heel scherp op de kwaliteit van de vakmannen en dienstverleners die we aanbieden, getuige ook de vele positieve online reviews die er wél over Allfree te vinden zijn."

Allfree erkent dat er misstanden voorkomen in de online consumentenmarkt, en dat er diverse websites zijn die wél nadrukkelijk misleiden en tegen de richtlijnen van ACM opereren, dan wel oplichting door bedrijven faciliteren.

Potze: “Alleen als de ACM tegen deze partijen optreedt, kunnen we de gehele markt beter maken. Wij willen graag samen met de overheid optrekken om online consumentenmisleiding te voorkomen, en alle medewerking verlenen om consumenten en bedrijven zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat beogen we al twintig jaar.”