Clicky


VVD Europarlementariër wil gelijk duurzaamheidsspeelveld voor luchtvaart en scheepsbouw door Europese grensheffing

VVD Europarlementariër wil gelijk duurzaamheidsspeelveld voor luchtvaart en scheepsbouw door Europese grensheffing
11-03-2022 09:03 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

BRUSSEL - Klimaatbeleid mag niet leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven buiten Europa en een verplaatsing van CO2 uitstoot. Daarom roept VVD Europarlementariër Caroline Nagtegaal de Europese Commissie op om te onderzoeken of de luchtvaart en scheepsbouw kunnen worden ondergebracht bij het zogenoemde Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Dit mechanisme zorgt voor heffing aan de grens op producten die niet aan Europese milieustandaarden voldoen, zodat Europese producten niet onnodig duurder zijn dan niet-Europese producten.

Oneerlijke concurrentie tegengaan

Voor de luchtvaart bestaat het gevaar van oneerlijke concurrentie met niet EU-landen op (feeder) vluchten van bijvoorbeeld Qatar Airways van en naar de EU, maar ook het verliezen van de hub-functie aan steden als Istanbul.

Voor de Europese scheepsbouw moet het speelveld rechtgetrokken worden met Chinese staatsbedrijven. Zij kunnen de prijs van de bouw van een schip kunstmatig laag houden, waardoor onze scheepsbouwers tenders verliezen. Daarom moet er gerichter Europees scheepsbouwbeleid komen; nu valt de maritieme maakindustrie tussen wal en schip.

Een CBAM voor de luchtvaart en scheepsbouw zorgt ervoor dat onze transporthubs beschermd worden tegen oneerlijke concurrentie. Zo blijven doen waar we al eeuwenlang goed in zijn: het bouwen van technologisch hoogwaardige schepen. Daarnaast blijven banen waar ze horen, in Nederland en Europa. Tegelijkertijd heeft het klimaat ook daadwerkelijk baat bij nieuwe regelgeving.

De luchtvaart en de scheepsbouw dragen al hun steentje bij aan het klimaat. De luchtvaart bijvoorbeeld via het Europees emissiehandelssysteem (EU ETS) en straks via een bijmengverplichting met duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF).

Nagtegaal: "We moeten voorkomen dat we lijdzaam toekijken hoe de concurrentie er, door minder strenge regelgeving, met de winst vandoor gaat. Daar is niemand bij gebaat. De consument niet, de (transport)ondernemer niet en het klimaat al helemaal niet. Daarom is zo'n Europese grensheffing een goed instrument voor een gelijk speelveld voor deze belangrijke sectoren."