Clicky


Wallenius Wilhelmsen en ICO testen innovatief binnenvaarttraject tussen Antwerpen en Zeebrugge

Wallenius Wilhelmsen en ICO testen innovatief binnenvaarttraject tussen Antwerpen en  Zeebrugge
08-03-2022 11:41 | Binnenvaart | auteur Redactie

ZEEBRUGGE - Op vrijdag 04 maart verwelkomde de Zeebrugse haventerminal Wallenius Wilhelmsen Solutions een eerste testlading Liebherr-producten uit Antwerpen. Dankzij een duwbak en roro-ponton kunnen breakbulk producten voortaan de haven van Zeebrugge sneller en duurzamer bereiken via binnenvaarttransport. De Liebherr-producten uit de fabrieken in Colmar en Ehingen kwamen per binnenschip aan op de terminal van International Car Operators in de haven van Antwerpen. Daar werd het veilig op roltrailers gezet en op het Victrol ponton gerold. Vervolgens kwamen de producten aan in de achterhaven van Zeebrugge, waar ze internationaal geëxporteerd zullen worden via roroschepen van Wallenius Wilhelmsen.

De waterweg naar duurzaamheid 

De toenemende keuze voor binnenvaart bevordert niet alleen de efficiëntie van binnenlandse transport, maar draagt daarenboven een belangrijk steentje bij aan het klimaat. Door de logistieke activiteiten naar binnenlandse waterwegen te verschuiven, vermindert het aandeel vrachtverkeer op de wegen. Dergelijke ecologische modale alternatieven kunnen de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 (alsook algemene verkeersdrukte) reduceren.  

Marc Adriansens, Managing Director ICO: “Dit testproject biedt een uitstekend voorbeeld van wat mogelijk is wanneer beide havens samenwerken. De gemeenschappelijke klant Liebherr zet zeer sterk in op de modal shift; waarbij wij - als terminal operator - ons zo flexibel mogelijk opstellen en actief meewerken aan innovatieve oplossingen. Dankzij de technische expertise en duidelijke communicatie van alle partijen maken we van deze nieuwe cargoflow een succesverhaal. De interconnectiviteit tussen de twee complementaire havens is cruciaal voor het succes van de fusiehaven!”

Werner Van Dessel, Sales Development Manager Wallenius Wilhelmsen: “Deze proeflading is een eerste stap naar een symbolische binnenlandse ‘roro-waterbrug’ van 70 km tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Door deze samenwerking met Liebherr, onderaannemer International Car Operators in Antwerpen, de binnenvaartoperator Victrol en het Havenbestuur van Zeebrugge hopen wij  een permanente duurzame transportmogelijkheid te vinden om de bereikbaarheid van Zeebrugge voor klanten te verbeteren en het aandeel vrachtwagens op de openbare weg te reduceren."

Binnenvaart: geen brug te ver 

Eerder dit jaar gaf Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters haar goedkeuring omtrent het provisoire financiële ondersteuningsplan om het binnenvaarttransport te promoten. Samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, North Sea Port, Lantis en Port of Antwerp zal Port of Zeebrugge 14,3 miljoen euro investeren om extra verbindingen voor de binnenvaart van en naar onze havens te voorzien. 

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge: “De geleidelijke overschakeling naar klassieke binnenvaart is een logische beslissing met het oog op onze duurzame ambities. Eenzelfde lading van 680 vrachtton vervangt namelijk ongeveer tien vrachtwagenladingen. De ontvangst van de testlading breakbulk bevestigt bovendien de pioniersrol van de Zeebrugse haven als maritiem logistiek handelsplatform op nationale én internationale schaal. Verder kan het havenbestuur de harde inspanningen en toewijding van onze collega’s bij Wallenius Wilhelmsen en de collega’s bij ICO in Antwerpen alleen maar complimenteren.”