Transport Online - Een testritje met de stoere Volvo FH16 700 PK

Een testritje met de stoere Volvo FH16 700 PK

Een testritje met de stoere Volvo FH16 700 PK
10-08-2009 09:49 | Volvo | auteur de redactie
SCHIEDAM/DE MEERN – Nadat Volvo Nederland de nieuwe FH 16 met 700 pk motor aan haar dealers en hun klanten had geshowd, waren er nog een paar weken over voordat de vier demotrucks halverwege augustus terug moesten naar Zweden. In samenwerking met, en via een inschrijfactie bij het chauffeursblad Truckstar werd chauffeurs, de feitelijke gebruikers, de kans geboden om een half uurtje te rijden met de '700'.

"Men heeft zich massaal aangemeld", verteld Arjen van Vliet, hoofdredacteur van Truckstar die vandaag, zaterdag 8 augustus, aanwezig is in De Meern, één van de drie locaties waar dit evenement, op verschillende zaterdagen, plaatsvindt. "We hadden wel acht auto's kunnen neerzetten, en dan nog hadden we mensen moeten teleurstellen."



Volvo Nederland heeft vier trucks neergezet die er mogen zijn: twee trekkers met 'gewone' 13,60 trailers met een gewicht van zo'n 40 ton. Dan een drie assige trekker met kieptrailer, geladen met grind, gewicht 45 ton, en als klapper een vier assige trekker met daarachter een lange dieplader, uitgeleend door Mammoet, met daarop ballastblokken van een mobiele kraan. Dit hele spul weegt: 75 ton. Achter 700 pk hang je geen lege citytrailer.


Ook schrijver deezes is een van de uitverkorenen, en ik meld mij dan ook, vèèl te vroeg, om 8 uur al, bij de organisatoren aan, die mij fijntjes meedelen dat ik om 15:30 uur aan de beurt ben. Niet erg, want er is genoeg te zien en te horen op de parkeerplaats van het AC restaurant.



In het chauffeursdeel van dit restaurant zijn gratis hapjes en drankjes, en een Truckstartas met inhoud, beschikbaar voor de chauffeurs, waarvan velen hun hele familie hebben meegenomen. Die kunnen, als pa of ma gaat rijden, allemaal mee in de immense cabine die de Globetrotter nu eenmaal is. Zo af en toe zie je vijf personen in een truck klimmen: de blij kijkende bestuurder, de aanhang en een begeleider van Volvo Nederland. Die laatste gaat mee om de uitgezette route te wijzen en om, indien nodig, tekst en uitleg over de techniek van het voertuig en de automatische versnellingsbak I-Shift te geven.

's-Middags om 2 uur kan ik al aan de bak; da’s dan weer geluk hebben. Maar mijn geluk is nog niet op, want ik krijg ook nog eens de Zwaartransport trailer mee. Mijn begeleider is Pieter Boges, in het dagelijks leven Technisch Specialist bij Volvo Cars. "Technisch Specialisten zijn de vraagbaak voor de dealers en hun monteurs, als zij er echt niet meer uitkomen", zegt Pieter, terwijl ik het hele span in beweging zet alsof het niets weegt. "Dat kan gewoon per telefoon zijn, maar ook sleutelend, tot je ellebogen in het vet. Soms leiden onze oplossingen tot wijzigingen in het instructieboekje. Een prima mix van theorie en praktijk".

De trailer die achter deze trekker hangt heeft meesturende assen, wat heel goed uitkomt in het bochtige parcours wat men heeft uitgezet in een nabijgelegen industriegebied. Het spul loopt mooi mee: qua optrekken en sturen is het net of ik onderweg ben met 'mijn' 430 pk trekker met city-trailer.



Na een krap half uur is de pret al weer voorbij, en staan we weer bij AC-restaurant De Meern op de parkeerplaats. Snel nog even de standaard grappen doornemen: "Zullen we ruilen", "Er hoeft geen strik om", enz enz en dan is het echt afgelopen.

De vraag die blijft na zo’n dag is natuurlijk: is er een markt voor 'n 700 pk auto? Tsja, waarschijnlijk niet in het binnenlands 40 ton (of minder) vervoer, maar als trekkend voertuig voor een 60 tons LZV weldegelijk. En wie met 40 ton de bergen over moet, kan 700 pk zeker waarderen. Als zwaartransporter is dit concept natuurlijk onovertroffen.
Bloemenrijders uit de Bollenstreek zullen vooral gaan voor de uitstraling van die drie cijfertjes op de cabine: 700.

© Transport Online | Marcel Heinsbroek

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,836
Diesel1,505

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions