Clicky


NS investeert opnieuw in het moderniseren van dubbeldekkers

NS investeert opnieuw in het moderniseren van dubbeldekkers
24-02-2022 09:43 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

HAARLEM - Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4, te moderniseren. Hiermee verdubbelt de levensduur van deze treinen. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen). De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Deze fonkelnieuwe trein keert eind 2025 terug in de dienstregeling.

De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. Dit doen we net als bij de vorige series op een nagenoeg volledig circulaire manier: 99 procent van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled. De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de huidige serie waarvan de eerste trein in juni 2021 is gepresenteerd. Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijden we zo duurzaam mogelijk treinen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen. Daarnaast zijn onze reizigers enthousiast over de gemoderniseerde dubbeldekkers. Met deze investering is €323 miljoen gemoeid.

“Voor de lange termijn bereiden we ons voor op een forse groei van het aantal reizigers. Daarom is het belangrijk, dat we ook blijven investeren in moderne treinen met meer zitplaatsen voor onze reizigers. Door deze dubbeldekkers te moderniseren, slaan we twee vliegen in één klap: een comfortabele reis voor onze reizigers en zo duurzaam mogelijk treinen rijden. Extra mooi is dat onze reizigers deze gemoderniseerde treinen heel goed waarderen, met een rapportcijfer 8", aldus Eelco van Asch, Directeur Operatie en lid RvB NS.

Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose. Naast dat ze van binnen volledig zijn gemoderniseerd en voldoen aan de laatste veiligheidseisen hebben ze ook aan de buitenzijde een nieuwe uitstraling gekregen. De eerste trein uit deze serie is in juni 2021 in de dienstregeling gaan rijden. Iedere 3 weken rolt er een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit in Haarlem en keert terug in de dienstregeling. Dit gebeurt volgens de lean-principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Begin 2024 verwachten we dat alle 45 treinen (242 rijtuigen) uit deze serie onze reizigers weer naar hun bestemming kunnen brengen. Vervolgens gaan we aan de slag met de laatste serie, de VIRM4.

Modernisering dubbeldekkers VIRM gestart in 2016

De eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM presenteerden we eind augustus 2016. In deze serie ondergingen 81 treinen (412 rijtuigen), die op dat moment circa 18 jaar trouwe dienst hadden gedaan, een metamorfose. In 2020 kwam de laatste terug in de dienstregeling. De modernisering verdubbelt de levensduur van de treinen. Ze kunnen er weer 18 jaar tegenaan.