Clicky


MAN versnelt transformatie naar emissievrije aandrijvingen

MAN versnelt transformatie naar emissievrije aandrijvingen
21-02-2022 14:45 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEUSDEN - MAN Truck & Bus versnelt de transformatie naar emissievrije bedrijfswagens. De productie van e-trucks in München staat nu al gepland voor begin 2024, met aansluitend de levering van de eerste 200 trucks. Dat is bijna een jaar eerder dan de oorspronkelijke planning. MAN presenteerde deze week in Neurenberg voor het eerst een nagenoeg productierijp prototype van de nieuwe e-truck.

Naast het versnellen van de opmars van elektromobiliteit, intensiveert MAN tevens zijn onderzoek naar waterstofaandrijving. Daartoe hebben de Beierse minister-president Markus Söder en de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger afgelopen week een financieringstoezegging van 8,5 miljoen euro gepresenteerd voor het project ‘Beierse Vloot’ (Bayernflotte). 

"MAN versnelt zijn transformatie en zet grote stappen op weg naar emissievrije aandrijfsystemen. Onze focus ligt duidelijk op batterij-elektrische aandrijvingen. Die vormen de basis voor onze heavy-duty e-trucks die we vanaf 2024 op de markt brengen. Pas als er ruim na 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is plus de bijbehorende infrastructuur, verwachten we H2-trucks voor specifieke toepassingen in te zetten”, verklaart Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus.

Vlaskamp kondigde ook aan dat begin 2024 de eerste 200 e-trucks zullen worden gebouwd. De batterij-elektrische trucks rollen dan van de productielijn in de belangrijkste e-mobility-fabriek van MAN in München. Daarnaast moet de toegevoegde waarde voor batterij-elektrische bedrijfswagens verder worden vergroot via de in-house assemblage van accupakketten.

Tevens blijft ook de ontwikkeling van een laadinfrastructuur een belangrijke voorwaarde voor de transformatie van de transportsector. Politieke steun is daarbij onontbeerlijk. Ook de TRATON Groep, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, levert hieraan een bijdrage. Zij gaat via een joint venture (Joint Venture Agreement High-Performance Charging Network | TRATON) een bijdrage leveren aan het opzetten van een high-performance laadnetwerk in Europa.

Emissievrij transport: technologieën vergeleken

Dat batterij-elektrische en op waterstof gebaseerde brandstofcelaandrijvingen in technologisch opzicht hand in hand gaan en elkaar aanvullen, onderstreepte MAN afgelopen week met de presentatie van het batterij-elektrische prototype op basis van de nieuwe generatie trucks van het merk. De elektromotor, die zijn energie put uit accupakketten, is hierbij het uitgangspunt. BEV's (Battery Electric Vehicles) bieden nu al de basistechnologie die de vraag van klanten naar kostenefficiënte, praktische oplossingen combineert met het streven naar duurzaamheid en klimaatneutraliteit in de trucks, bussen en bestelwagens van MAN. Als aanvulling hierop kunnen trucks en touringcars met H2-brandstofcellen in de toekomst worden ingezet. Die hebben dan de BEV-aandrijflijn als uitgangspunt, maar vervangen een groot deel van de zware accupakketten door lichtere waterstoftanks en de brandstofcel.

Bedrijfswagens met brandstofcellen hebben volgens de huidige stand van de techniek een grotere actieradius dan voertuigen met accu’s als energieopslag. De energiekosten van waterstof liggen vooralsnog echter nog aanzienlijk hoger. Het voordeel in energiekosten dat batterij-elektrische trucks momenteel hebben, is voor nu de sleutel om een snelle omschakeling naar e-trucks mogelijk te maken, die dringend nodig is om de klimaatdoelstellingen van de transportsector te halen. Brandstof- of energiekosten vormen tenslotte het grootste aspect van de total cost of ownership (TCO) van intensief gebruikte bedrijfswagens.

Een andere reden waarom waterstof als energieopslagmiddel pas later relevant gaat worden ten opzichte van accu’s voor bedrijfswagens, is dat groene waterstof in de nabije toekomst niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zal zijn en waarschijnlijk in eerste instantie gebruikt gaat worden in industrieën die staal of chemicaliën produceren.

Waterstofproject ‘Bayernflotte’

Met het oog op waterstofmobiliteit presenteerden de Beierse minister-president Markus Söder en de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger deze week een financieringstoezegging van 8,5 miljoen euro voor het project ‘Beierse Vloot’ (Bayernflotte). In het Bayernflotte-project ontwikkelt MAN samen met zijn industriële partners Bosch, Faurecia en ZF een brandstofceltruck. Medio 2024 worden vijf van deze waterstofaangedreven brandstofceltrucks aan Beijerse transporteurs geleverd, die ze vervolgens een jaar lang in de praktijk gaan testen. Met het financieringsbesluit van de deelstaat Beieren komt het project nu in een stroomversnelling.