Clicky


Let op: vanaf aanstaande maandag nieuwe Europese transportregels van kracht

Let op: vanaf aanstaande maandag nieuwe Europese transportregels van kracht
19-02-2022 09:55 | Transport | auteur Redactie

ZOETERMEER - Vanaf aanstaande maandag 21 februari gelden er nieuwe Europese transportregels. Het betreffen regels omtrent de vestigingseis, terugkeer voertuig, cabotage en gecombineerd vervoer, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Vestigingseis

Een onderneming moet in de lidstaat van vestiging beschikken over gebouwen waar alle (elektronische) documenten met betrekking tot de hoofdactiviteiten worden bewaard. De onderneming moet bovendien onderworpen zijn aan belasting op inkomsten van het vestigingsland; ze moet ingeschreven staan in het handelsregister en beschikken over een BTW registratienummer. Daarnaast moet het aantal voertuigen van de onderneming en het aantal bestuurders dat is gestationeerd op de exploitatievestiging, in verhouding staan tot het volume van de vervoersactiviteiten in de onderneming.

Terugkeer voertuig

Eveneens onderdeel van de vestigingseis is dat voertuigen eens in de acht weken moeten terugkeren naar een van de exploitatievestigingen in de lidstaat van vestiging.  Deze maatregel is door aantal Oost-Europese lidstaten aangevochten en ligt ter boordeling bij het Hof van Justitie. Eind december wellicht uitspraak.

Cabotage

De cabotageregeling verandert niet: maximaal drie ritten in zeven dagen zijn toegestaan na voorafgaand internationaal beladen transport waarbij alle goederen moeten zijn gelost. Wel wordt er een ‘cooling off’-periode van vier dagen aan toegevoegd. Met hetzelfde voertuig mag dan na de laatste cabotagerit gedurende 4 dagen niet in die lidstaat worden gecaboteerd.

Gecombineerd vervoer

Lidstaten mogen voor- en natransporten, uitgevoerd in dezelfde lidstaat, onder het cabotageregime laten vallen. Daarmee vallen deze transporten eveneens onder de detacheringsregels. De ‘cooling off’-periode van vier dagen en de maximale cabotageperiode van zeven dagen is eveneens van toepassing. Echter, lidstaten hebben de vrijheid deze perioden respectievelijk te verkorten of te verlengen. Voor  zover bekend maken Denemarken, Zweden en Nederland gebruik van de mogelijkheid om deze ritten als cabotage aan te merken.

Er zijn volgens TLN nog heel veel onbeantwoorde vragen rondom de nieuwe wetgeving. "De telefoon staat roodgloeiend bij TLN. Stukje bij beetje komt er vanuit de EU meer duidelijkheid over de nieuwe wet- en regelgeving die is ingegaan, maar we zijn er nog lang niet. Met name op het gebied van detachering, cabotage, en intermodaal vervoer zijn er nog veel onbeantwoorde vraagstukken. TLN doet er alles aan om zoveel mogelijk informatie te achterhalen. Wij publiceren dat op onze website: Mobility Package – Transport en Logistiek Nederland."