Transport Online - Scania's legende wordt 40

Scania's legende wordt 40

Scania's legende wordt 40
12-06-2009 17:10 | Scania | auteur de redactie
De kracht, het gevoel en dat onmiskenbare geluid – zij verklaren voor een belangrijk deel waarom Scania’s V8 motor een levende legende is geworden. Maar ook het lage verbruik en de grote betrouwbaarheid en de hoge tweede-handswaarde zijn verantwoordelijk voor de grote populariteit van de V8 modellen. De geweldige reputatie van de oorspronkelijke 14-liter motor werd in 2000 naar een nieuwe hoogte getild toen de nieuwe 16-liter versie geïntroduceerd werd.

De lagere operationele kosten op de lange termijn kunnen een goede reden zijn om een grotere aanvangsinvestering te doen. De uitstekende prestaties van een V8 vertalen zich in snellere ritten, terwijl de extra duurzaamheid en betrouwbaarheid voor maximale inzetbaarheid zorgen. In 6 jaar afschrijven in plaats van 4 en de hoge tweede-handswaarde zorgen voor lagere afschrijvingen.

Met al deze factoren houden Scania’s V8 klanten rekening wanneer zij in een nieuw voertuig moeten investeren. Andere klanten daarentegen vinden het lastig om afscheid te nemen van hun oude, vertrouwde werkpaarden. Soms is een revisie na ca. 2 miljoen kilometer voldoende om de motor nog een tweede of derde leven te geven. Hoewel de uiteindelijke levensduur onbekend is, weten wij van sommige Scania V8 trucks dat zij zelfs na 5 miljoen kilometer nog operationeel zijn.



Geboorte van de “King of the Road”
Toen Scania eind jaren ‘60 haar 350 pk 14-liter V8-motor introduceerde, was het de krachtigste vrachtautomotor van heel Europa, iets dat nog jarenlang zo bleef. Dankzij de V8 werd Scania de “King of the Road”.

De ontwikkeling begon in een tijd dat 250 pk nog voldoende werd geacht. De technici bij Scania-Vabis realiseerden zich dat dit soort vermogens op de lange termijn niet meer voldoende zouden zijn, vooral niet voor houttransporten en lange-afstandsvervoer met hoge GVW’s. Daarom wilden zij proberen de eerste op de markt te zijn door een baanbrekende stap te zetten.

Het startsein in 1962 viel samen met de ontwikkeling van een nieuwe generatie frontstuurmodellen die in 1968 zou worden onthuld. Een acht-cilinder lijnmotor zou niet passen onder een frontstuurcabine en hetzelfde gold voor een grotere zes-cilinder lijnmotor.

Daarom kozen de technici van Scania voor een V-configuratie die onder dezelfde cabine zou passen als de 11-liter zes-cilinder lijnmotor, maar die 100 pk extra kon leveren. Het resultaat was een krachtige, maar zeer compacte krachtbron die de weg vrijmaakte voor een compleet nieuw prestatieniveau.

Souplesse
Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe motor werd gestreefd naar een zo groot mogelijke souplesse en was het maximumvermogen van minder groot belang. De technici van Scania-Vabis vonden dat een vrachtauto over de volgende eigenschappen moest beschikken:
• De chauffeur moet zo weinig mogelijk hoeven te schakelen.
• De motor moet bij lage snelheden een grote trekkracht kunnen leveren.
• Er moet in het hele toerengebied voldoende reservevermogen achter de hand zijn.
De nieuwe 14,2-liter V8 motor van Scania kende geen echte voorloper in de dieselmotorenwereld. Hij was al vanaf het begin ontworpen als turbomotor en was robuust uitgevoerd om lang mee te kunnen gaan. Voor bussen was er bovendien als optie een niet-turbo versie met 260 pk leverbaar.



De Scania LB140 modellen werden al snel populair. Zij koppelden een hoog vermogen aan een koppelkromme die het gebruik van lage toeren vergemakkelijkte – een prettige en effectieve combinatie in zware voertuigen. Veel klanten waren ook gecharmeerd van het V8-embleem en de kenmerkende, krachtige “roffel” van de motor. Dit alles zorgde er samen met de uitzonderlijke duurzaamheid en lange levensduur al snel voor dat de 14-liter V8 motor een legende werd.

Vereiste inzake aantal pk’s per ton
Halverwege de jaren ’70 realiseerden overheden zich dat het uit veiligheidsoogpunt voor vrachtauto’s belangrijk was om het verkeer goed te kunnen bijhouden, in plaats van voor grote vertragingen en frustratie te zorgen. In Duitsland werd aanbevolen dat er per ton bruto gewicht 8 pk beschikbaar moest zijn, dat wil zeggen iets meer dan 300 pk voor de toegestane 38 ton. De 375 pk Scania V8 kon op dat moment maar liefst bijna 10 pk/ton leveren, een cijfer dat pas ongeveer 25 jaar later gebruikelijk werd in het Europese lange-afstandsvervoer (40 ton, 400 pk, jaar 2000).

Ondertussen presteerde de Scania V8 ook heel goed bij hogere GVW’s. Tegenwoordig komen 60-tons combinaties in Scandinavië veel voor en zijn vermogens van 600 pk dan ook wenselijk voor activiteiten die 10 pk/ton vereisen.

Succesvolle 14-liter motor
De prestaties van de 14-liter motor werden in verschillende stappen opgevoerd tot 530 pk en 2.300 Nm voor de laatste versie, die tussen 1995 en 2001 geproduceerd werd. Het vermogen was dus met meer dan 50% toegenomen en het koppel was met 85% vergroot. Tussen 1969 en 2001 werden ca. 170.000 14-liter V8 motoren geleverd, die toegepast werden in vrachtauto’s, industrie- en scheepsmotoren en bussen en touringcars.

16-liter opvolger
De in 2000 geïntroduceerde 16-liter V8 had een geheel nieuw ontwerp en was gebaseerd op het modulaire cilinderconcept dat alle Scania motoren (9, 12 en 16 liter) gemeenschappelijk hebben. De 16-liter V8 is daarna aangepast om ook aan Euro 4 en Euro 5 te kunnen voldoen. De zwaarste versie levert nu 620 pk en heeft een koppel van 3.000 Nm.

Scania is al vele jaren het best verkopende truckmerk boven de 500 pk. Scania’s V8 veroverde in de jaren ‘70 op stormachtige wijze Italië en is sindsdien altijd heel goed op die markt verkocht.

De V8 is compact en heeft een gunstige vermogen/gewichtsverhouding. Hierdoor is de motor populair in bijvoorbeeld kippers in de bouw en industriële toepassingen, maar ook bijvoorbeeld in voertuigen en vaartuigen voor militaire doeleinden.

Sinds 1969 zijn er meer dan 250.000 Scania V8 motoren verkocht. Hiervan zijn er naar schatting nog tenminste 100.000 operationeel.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,642
Diesel1,301

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions