Clicky


Oproep ACM: meld misleiding en andere consumentenproblemen met isolatie

Oproep ACM: meld misleiding en andere consumentenproblemen met isolatie
17-02-2022 11:49 | Binnenland | auteur Redactie

DEN HAAG - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept bewoners die bij het (laten) isoleren van hun huis slachtoffer worden van misleiding, ontoereikende informatievoorziening of problemen met (wettelijke) garantie op dit te melden bij ACM ConsuWijzer. De ACM krijgt nog weinig van dit soort meldingen maar vermoedt dat er meer aan de hand is.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het lijkt natuurlijk goed nieuws dat we weinig klachten krijgen over bedrijven die woningen isoleren. Helaas hebben we ook aanwijzingen dat er bedrijven zijn die zich niet aan de regels houden. Blijkbaar weten consumenten die daar slachtoffer van zijn de weg naar de ACM nog niet goed te vinden. Daarom doen we deze oproep.”

Consumenten kunnen veel geld besparen op hun energierekening als zij isolerende maatregelen nemen. Ook is het (extra) isoleren vaak nodig als eerste stap bij het verduurzamen van woningen. Huizen moeten goed geïsoleerd zijn voordat bewoners bijvoorbeeld kunnen overstappen op een warmtepomp of een warmtenet met lage temperatuur.

De ACM heeft in de publicatie ‘Woningisolatie en de consument’ een analyse gemaakt van de problemen die zich kunnen voordoen bij het isoleren van woningen. Ook heeft de ACM een overzicht gemaakt van de regels waar bedrijven die woningen isoleren zich aan moeten houden. Eén van de problemen waar consumenten mee te maken kunnen krijgen is misleiding.

Zo heeft de ACM in 2020 opgetreden tegen een isolatiebedrijf omdat het bedrijf beweerde dat consumenten met spouwmuurisolatie van het bedrijf 30 tot 50 procent konden besparen op hun energierekening. Consumenten die hun spouwmuur door het bedrijf lieten isoleren bespaarden echter hooguit 30 procent op hun energierekening. Daarom heeft de ACM het bedrijf de informatie op de website aan laten passen.