Clicky


Chauffeurs werven op een creatieve manier: drie voorbeelden

Chauffeurs werven op een creatieve manier: drie voorbeelden
09-02-2022 14:02 | Transport | auteur Redactie

Transportbedrijven hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor het lastig is om chauffeurs te vinden. Het aantal vacatures is enorm en ongeveer de helft van de transportbedrijven ziet zich geconfronteerd met een tekort aan chauffeurs. Bij personeel werven in deze branche is het dan ook belangrijk om onderscheidend te zijn. Dat kan op creatieve manieren, waar hieronder drie voorbeelden van aan bod komen.

Geef een cadeautje weg

Het geven van een klein cadeautje vestigt de aandacht op je bedrijf. Deze creatieve manier van de aandacht trekken, is op verschillende manieren toe te passen. Bijvoorbeeld als je met je transportbedrijf naar een banenmarkt toegaat. Het is ook mogelijk om met een beloning te werken door je eigen personeel aan te sporen nieuwe medewerkers te werven.

Geef bijvoorbeeld een beloning als een medewerker een nieuwe chauffeur aandraagt die bij je bedrijf wil werken. Dat kan een geldelijke beloning zijn, maar ook vorm krijgen in een geschenk. Zo is het eveneens mogelijk om nieuwe chauffeurs te belonen met een eenmalige premie als deze bij je transportbedrijf komen werken.

Organiseer zelf een banenmarkt

Je kan je transportbedrijf etaleren door een eigen banenmarkt te organiseren. Op deze manier haal je belangstellenden binnen die dan al een voet over de drempel hebben gezet en geef je hen een uniek inkijkje in het bedrijf. Tijdens de banenmarkt kan je bijvoorbeeld verschillende stands maken waarbij alle bedrijfswerkzaamheden aan bod komen.

Laat ook chauffeurs die bij je in dienst zijn aan het woord, want persoonlijke ervaringen worden altijd gewaardeerd. Bied daarbij ook de mogelijkheid om ter plekke te solliciteren op een functie of bied een opleidingstraject aan om chauffeur te worden. Verder is het natuurlijk aan te raden om elke banenmarkt waar een link is met de transportbranche te bezoeken.

Organiseer je een banenmarkt of open dag voor je bedrijf dan is het wel belangrijk om daar een gerichte marketingcampagne voor te houden. Bijvoorbeeld met een aankondiging op social media net als in kranten en natuurlijk op je eigen website. Denk ook aan offline uitingen, zoals reclameborden of buitenreclame bij je bedrijf met aankondiging van het evenement.

Spring eruit met de beste secundaire arbeidsvoorwaarden

De arbeidsmarkt is de laatste jaren nogal veranderd en werknemers stellen zelf steeds hogere eisen om bij een bedrijf te gaan werken. Als transportbedrijf kan je daar op inspringen door de beste secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden. Denk daarbij aan extra opties voor verlof of sabbaticals net als aan het stimuleren van gezond gedrag met een gratis sportschoolabonnement.

Bied ook financiële prikkels, zoals collectieve kortingen op bijvoorbeeld verzekeringen. Of denk met chauffeurs mee door hen in de gelegenheid te stellen met een financieel adviseur in gesprek te gaan over de persoonlijke situatie met onderwerpen als het pensioen.

Heb je ook wel eens gedacht aan de mogelijkheid chauffeurs een parttime baan aan te bieden? In de transportbranche maken chauffeurs doorgaans veel uren en het kan voor een bepaalde groep aantrekkelijk zijn om parttime te werken in plaats van fulltime.


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!