Clicky


Waarom perfecte last-mile delivery geen luxe meer kan zijn in 2022

Waarom perfecte last-mile delivery geen luxe meer kan zijn in 2022
07-02-2022 10:14 | Columns | auteur Rogier de Klein

[update 12:03 uur] Innovaties in de logistiek komen voort uit een mengelmoes van hogere maatstaven enerzijds, en innovaties in software en techniek anderzijds. Op het terrein van last-mile delivery is, wat beide deze stuwmotoren betreft, veel te winnen. Bedrijven die nu gebruik maken van de mogelijkheden leggen een vroeg fundament voor een toekomst-bestendige logistiek.

Retailers en e-commerce bedrijven troeven elkaar constant af op het gebied van logistiek. De logistieke lat ligt in Nederland behoorlijk hoog - beloftes worden in het rond geslingerd over de inmiddels bijna directe bezorging, flitsbezorgers scheuren door de straten van Rotterdam en de competitie voor bevoorrading tussen individuele bedrijven woedde hevig tijdens de afgelopen feestdagenperiode. Logistiek is een hoogst competitief strijdtoneel voor marketing.

Toch valt er nog altijd veel te winnen. Zo zijn de beloftes van webwinkels om tegemoet te komen aan de wensen van de klant in de praktijk niet altijd even haalbaar. De logistieke achtergrond blijkt vaak een chaos van warenhuizen en voorraadketens, of zoals onderzoeker Roland Slegers het noemt, ‘één grote spaghetti.’ Om de balans op te maken - we zijn in een tijd waarin de competitie in logistiek hevig woedt, maar de achterliggende processen eerder drijfzand zijn dan een stabiele ondergrond om op voort te bouwen.

Bedrijven en leveranciers zijn niet machteloos. De mogelijkheden van technische innovatie en de uitdagingen van moderne consumptiepatronen komen samen in een geoptimaliseerd logistiek model dat de nadruk plaatst op last-mile delivery. Waarom bedrijven en leveranciers juist hier zo veel terrein kunnen winnen, heeft te maken met een viertal trends.

De verwachtingen van de consument stijgen

De impact van de COVID-19 pandemie is complex, en de voorspellingen over consumptiepatronen lopen zwaar uiteen. Zo verwacht een bedrijf als Google dat een duurzame klantrelatie niet meer van deze tijd is, terwijl anderen juist met veel furore ageren dat als COVID-19 één ding heeft bewezen, het wel het belang van een goede klantrelatie is. Wat de twee schijnbaar tegenovergestelde posities echter delen is de stijgende verwachting van de Nederlandse consument op het gebied van logistiek en fulfilment.

De Nederlandse consument heeft hoge verwachtingen. Waar in het buitenland levertijden vaak nog twee à vijf werkdagen zijn, verwacht de Nederlandse consument een pakket het liefst nog dezelfde dag in huis. Met de opkomst van flitsbezorgers ligt de lat nog hoger: consumenten krijgen de zoete honing van instant delivery te proeven, en bijten zich erin vast.

Naast snelheid is ook transparantie essentieel: de Nederlandse consument wil een pakketje kunnen volgen tijdens de weg naar de voordeur. Retailers die geen track and trace informatiediensten aanbieden of hun routes niet optimaliseren lopen al behoorlijk achter op meer innovatieve concurrentie.

Het is van groot belang voor retailers dat zij de juiste middelen en software hebben om hun klanten te informeren over de leverprocessen. Transparante, overzichtelijke en klantvriendelijke software kan bedrijven en bezorgdiensten helpen klanten constant en in-real-time de informatie te verschaffen die zij willen hebben om zicht te houden op hun bestellingen, en tegelijkertijd om eenvoudig pijnpunten te identificeren in het logistieke proces. Goede software maakt van een last een lust.

De wens om duurzaamheid

Het mag niet meer als een verrassing komen: duurzaamheid speelt een grote rol in het moderne consumptiepatroon. Uit een recent onderzoek blijkt dat 44 procent van de consumenten hun producten kiest op basis van normen en waarden rondom duurzaamheid, en 50 procent het geen probleem vindt om meer te betalen voor een duurzaam product.

De wens van consumenten strookt meestal nauwelijks met de werkelijkheid van last-mile delivery. Omdat last-mile zo complex is en met name in kleine busjes wordt gedaan, is dit het meest inefficiënte deel van de logistieke keten. Intelligente technologie kan ook hier een reeks aan concrete oplossingen bieden om vervuiling in zowel ecologische als monetaire zin tegen te gaan.

Door alle beschikbare data intelligent toe te passen kunnen planningen en de belading per voertuig worden geoptimaliseerd en slechts gedeeltelijk geladen auto’s tegengegaan worden. Hoe minder voertuigen nodig zijn, hoe minder uitstoot zij logischerwijs zullen veroorzaken.

Als een bedrijf helder overzicht heeft op alle logistieke processen en warenhuizen, en de voornoemde ‘logistieke spaghetti’ weet te vermijden, kan lokale bezorging ook een uitkomst zijn voor het duurzaamheidscriterium. Een pakket hoeft niet altijd van de andere kant van de wereld te komen.

Door producten in de regio op voorraad te houden, kunnen leveringen in sommige gevallen zelfs volledig zonder auto gedaan worden. Op lokale schaal is veel duurzaamheid te winnen, zolang intelligent logistiek beheer het overzicht weet te behouden.

Leveringen worden steeds complexer

Zoals in de vorige twee hoofdstukken beschreven worden e-commerce en logistiek consistent complexer. Er zijn meer criteria waaraan de zaken moeten voldoen om beschreven te worden als “goed,” zoals snelheid, transparantie en duurzaamheid.

Gelukkig is er voor de sector ook steeds meer data beschikbaar over de eigenschappen van producten en logistieke assets, zodat zij bijvoorbeeld de beste routes kunnen berekenen en de juiste hoeveelheid pakketten in een bus kunnen plaatsen. Het beschikken over data is echter op zichzelf niet voldoende. Software is een vereiste om op basis van de beschikbare data fundamentele problemen in de e-commerce met opgeheven hoofd te lijf te gaan.

Een prominent voorbeeld hiervan is het aanhoudende tekort aan chauffeurs. Dit noodzaakt bedrijven intelligente strategieën toe te passen zodat ze de beschikbare mankracht optimaal kunnen inzetten om te voorkomen dat deze tekorten leiden tot ondermaatse prestaties in de ogen van de consument. Een niet optimaal volgeladen voertuig in de context van de krappe arbeidsmarkt is op zijn best een gemiste kans, en op zijn slechtst bijna nalatig te noemen.

Een aanvullend voordeel van de beschikbare data om kunnen zetten in duidelijk behapbare en uitvoerbare informatie is dat bedrijven deze data door kunnen spelen naar de klant. Als een bedrijf zelf niet weet hoe een chauffeur rijdt, hoe kunnen zij dan verwachten dit aan een klant duidelijk te maken?

Het inzetten van de beschikbare technologische hulpmiddelen helpt bedrijven het logistieke proces niet onnodig te laten verschrompelen tot een complexe en onoverzichtelijke wirwar, maar om het overzicht te houden, fouten te verminderen, en de consument de inzichten te bieden die hij wil.

Warenhuizen voor opslag

Lokaal bevoorraden en leveren is het devies om aan de belangrijke eisen van snelheid en duurzaamheid tegemoet te komen. Om dergelijke snelle levering te garanderen, zetten veel bedrijven in op lokale warenhuizen om vanuit daar de lokale distributie effectief te overzien.

Het Nederlandse bezorglandschap verandert snel. Alleen al vorig jaar nam de hoeveelheid opslagruimte in Nederland met 1.7 miljoen vierkante meter toe. Trends suggereren dat deze hoeveelheid ruimte in de toekomst alleen maar verder toeneemt - niet alleen in Nederland maar ook in België en Duitsland.

Het gevolg van deze trends is dat ze kostenverminderend zijn voor last-mile delivery. Consumenten hoeven niet te wachten op lange levertijden doordat goederen uit China of de Verenigde Staten moeten komen. De tijdwinst die dit oplevert wordt snel duidelijk met oog op de logistieke crises vorig jaar, zowel rond de feestdagen vanwege de problemen in China en de logistieke nachtmerrie die de blokkade van het Suez-kanaal veroorzaakte afgelopen maart.

Doordat goederen in een veel grotere kwantiteit kunnen worden verscheept en dichter bij de eindgebruiker opgeslagen kunnen worden, blijft de levertijd laag en de inventaris hoog. Intelligente software kan deze trend omzetten naar nog concretere resultaten voor logistieke bedrijven door effectief goederen op de juiste plek terecht te laten komen en ervoor te zorgen dat koeriers zo weinig mogelijk kilometers af moeten leggen.

Uiteindelijk dragen de trends alle vier bij aan dezelfde constatering. De logistieke sector moet technische innovatie tot op nieuwe hoogtes omarmen, omdat er zowel technisch veel te winnen is als dat de verwachtingen bij consumenten hoog liggen. Technologische innovatie is het antwoord op een combinatie van eisen en kansen die de logistieke sector op dit moment voor zich heeft - zeker in de wereld van de last mile.


Deze blog werd geschreven door Rogier de Klein. Rogier werkt sinds september 2021 bij fareye. Hiervoor had hij meer dan 9 jaar ervaring met logistieke software, planning en uitvoering. Hij is nu werkzaam als senior account manager Benelux.

Hiermee houdt hij het overzicht van alle logistieke industrien binnen de Benelux, met een speciale focus op mobiele oplossingen, planning en uitvoering van logistieke processen voor last mile delivery.