Clicky


Pakketbezorger UPS boekt meer winst dankzij prijsverhogingen

Pakketbezorger UPS boekt meer winst dankzij prijsverhogingen
01-02-2022 14:28 | Bedrijfsresultaten | auteur ANP/BLOOMBERG

ATLANTA - De Amerikaanse pakketbezorger United Parcel Service (UPS) heeft in het vierde kwartaal meer winst geboekt. Het bedrijf profiteerde onder meer van hogere prijzen voor zijn diensten, waarmee de hogere loonkosten konden worden gecompenseerd, en een sterk feestdagenseizoen. Door de snelle opmars van de omikronvariant bleven meer Amerikanen in december thuis en bestelden ze meer online.

UPS zag de omzet afgelopen kwartaal met 12 procent stijgen tot 27,8 miljard dollar (bijna 25 miljard euro). Dat was meer dan analisten hadden verwacht. Per aandeel kwam de winst uit op 3,52 dollar, tegen 2,66 dollar in dezelfde periode een jaar geleden. Het concern keert over het afgelopen kwartaal ook meer dividend uit.

Sinds Carol Tomé in juni 2020 het stokje overnam als topvrouw van UPS heeft het bedrijf meer prioriteit gegeven aan het verhogen van de winstmarge in plaats van de groei van het volume. De pakketbezorger verhoogde daarbij de prijzen en richtte zich meer op kleine klanten, die doorgaans niet in een positie zijn om te onderhandelen over kortingen.

UPS kreeg afgelopen kwartaal wel te maken met hogere kosten om seizoensarbeiders in dienst te nemen tijdens de drukke feestdagenperiode en om werknemers te beschermen tegen het coronavirus. De pakketbezorger had echter weinig last van de krapte op de Amerikaanse arbeidsmarkt aangezien zijn bezorgers en magazijnmedewerkers het meest verdienen in de Amerikaanse bezorgingssector. Het in Atlanta gevestigde bedrijf wist daardoor 97 procent van zijn leveringen op tijd te bezorgen tijdens het feestdagenseizoen, terwijl concurrent FedEx met 88 procent een stuk slechter scoorde.