Clicky


easyJet vliegt deze zomer met zuinigere en stillere toestellen vanaf Schiphol

easyJet vliegt deze zomer met zuinigere en stillere toestellen vanaf Schiphol
24-01-2022 17:23 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - easyJet gaat deze zomer met vier Airbus A320NEO toestellen vanaf Schiphol vliegen. De luchtvaartmaatschappij vliegt met in totaal 9 toestellen vanaf de basis in Amsterdam, waar zo’n 300 mensen werken. De NEOs gebruiken 15 procent minder brandstof en stoten 15 procent minder CO₂ uit dan de toestellen van de eerdere generatie. Daarnaast zijn ze meer dan 50% stiller bij het opstijgen en landen. De toestellen worden op dit moment overgezet naar easyJet’s Europese vliegvergunning en zullen vanaf de start van het luchtvaartzomerseizoen, op 31 maart, rondvliegen binnen easyJet’s Europese netwerk.

Nieuwe samenwerkingen op het gebied van duurzaamheid

Het nieuws volgt een aantal andere aankondigingen over nieuwe samenwerkingen van easyJet op het gebied van duurzaamheid. Zo gaat het bedrijf haar krachten bundelen met Cranfield Aerospace Solutions en Rolls Royce om de ontwikkeling van emissievrije technologieën voor de luchtvaart te versnellen. De samenwerking met toonaangevende motorfabrikant Rolls Royce richt zich op een tweejarig onderzoek, waarin beide bedrijven zich richten op het ontwikkelen van alternatieve energie en propulsie oplossingen, inclusief CO₂-arme en zero emissions technologieën, en de toepassing daarvan in vliegtuigen.

Cranfield Aerospace Solutions is bezig met de ontwikkeling van een aandrijfsysteem op basis van waterstofbrandstofcellen voor een bestaand Britten-Norman Islander 9-zitter vliegtuig. Het bedrijf verwacht dat dit toestel in 2023 vliegklaar is. Cranfield Aerospace Solutions werkt samen met easyJet om te begrijpen hoe deze zero emissions technologieën toegepast en geïntegreerd kunnen worden in de toekomstige operaties van luchtvaartmaatschappijen.

Net zero uitstoot in 2050

Al deze initiatieven dragen bij aan de ambitie van easyJet om in 2050 met net zero emissies te vliegen. Het bedrijf vindt dat de luchtvaart ingrijpend moet veranderen en werkt al samen met partners, waaronder Airbus en Wright Electric, aan versnelde ontwikkeling van emissievrije technieken. Op basis van de huidige tijdlijn verwacht easyJet vanaf medio 2030 te starten met het vervoeren van de eerste passagiers met toestellen die zijn uitgerust met waterstofverbrandingsmotoren, met waterstof-gebaseerde elektromotoren of een combinatie van beide.

William Vet, Country Manager van easyJet Nederland licht toe: “Verduurzaming van de luchtvaart is topprioriteit voor easyJet en nieuwe technologieën zijn voor ons de sleutel om dit mogelijk te maken. We blijven daarom inzetten op samenwerkingen en onderzoeksprojecten om innovatie te stimuleren. Vooral oplossingen op het gebied van waterstof vinden wij zeer veelbelovend. Het ontwikkelen van deze oplossingen kost tijd, en daarom richten we ons in de tussentijd ook op het vernieuwen van onze vloot, zoals met de NEOs, en het compenseren van de CO₂-uitstoot van alle gebruikte brandstof voor al onze passagiers. We zijn nog steeds de enige grote Europese luchtvaartmaatschappij die dit doet. Ik zie er naar uit om de nieuwe toestellen deze zomer te verwelkomen in Amsterdam.”