Clicky


Elektrische Volvo-trucks getest in extreem winterweer

Elektrische Volvo-trucks getest in extreem winterweer
14-12-2021 09:42 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BEESD - Het komt regelmatig voor: de batterij in de telefoon verliest stroom wanneer de echte kou intreedt. Om hetzelfde lot bij vrachtwagens te vermijden, heeft Volvo Trucks zijn elektrische trucks getest in extreem koud weer dicht bij de poolcirkel. Het resultaat? Een functie om de batterijprestaties te behouden, zelfs als de temperatuur ver onder nul is.

Wat gebeurt er met een vrachtwagen op batterijen als de thermometer -25°C aangeeft en er een harde wind opsteekt? Om daarachter te komen, heeft Volvo Trucks wintertests uitgevoerd in het uiterste noorden van Zweden.

"We hebben klanten over de hele wereld en onze trucks moeten overal presteren, dus strenge testen in verschillende weersomstandigheden zijn essentieel. Ook onze electric range wordt uiteraard meegenomen in deze testen", zegt Jessica Sandström, SVP Product Management bij Volvo Trucks.

"Bij het testen van onze vrachtwagens, dicht bij de poolcirkel in het noorden van Zweden, beoordelen we alle onvoorspelbare elementen van de natuur", vervolgt Jessica Sandström. “De wind zorgt voor ijsvorming op de vrachtwagen. Dit geeft ons de perfecte omstandigheden om te testen en te zorgen dat alles onder extreme omstandigheden correct werkt.”

Ready to Run: voorverwarmen of -koelen op afstand

Een tastbaar resultaat van de wintertests is een nieuwe functie genaamd Ready to Run. Deze functie bereidt de truck voor op de werkdag, indien nodig door voorverwarmen of bij zeer warm weer door de accu's en de cabine van de truck te koelen. De optimale temperatuur voor de accu's ligt rond de +25° en de bestuurder kan eenvoudig op afstand via een app het voorverwarmen of -koelen starten. Het systeem houdt daarmee de cabine warm of koel en het 24-volt systeem op niveau.

Terugdringen van de CO2-uitstoot

Elektrische trucks vormen een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar vertegenwoordigen tot nu toe slechts een bescheiden percentage van de totale truckmarkt. Er zijn dit jaar slechts een paar honderd zwaardere elektrische vrachtwagens geleverd aan transporteurs in Europa.

“Wij zijn een drijvende kracht binnen de transitie naar duurzame alternatieven en hebben een leidende positie op de Europese markt voor elektrische trucks. Onze elektrische trucks worden al sinds 2019 in serieproductie geproduceerd en geleverd aan klanten in heel Europa en Noord-Amerika. Ons doel is dat in 2030 50 procent van onze totale truckverkoop elektrisch zal zijn”, besluit Jessica Sandström.

De Ready to Run-functie is beschikbaar op de Volvo FH, FM en FMX Electric die worden gebruikt voor regionaal transport en lichtere bouwtoepassingen.