Clicky

 
Transport Online - Weet jij hoe gezond en veilig je bedrijf is?

Weet jij hoe gezond en veilig je bedrijf is?

Weet jij hoe gezond en veilig je bedrijf is?
06-12-2021 09:43 | Overig | auteur Redactie | Esther van der Wal

DEN HAAG - Het klinkt behoorlijk rechttoe-rechtaan: heb je mensen in dienst, maar heb je geen risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) van je bedrijf, dan loop je een grote kans op een boete van Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Je bent als bedrijf met medewerkers in dienst nu eenmaal wettelijk verplicht om alle arbeidsrisico’s in je bedrijf in kaart te brengen en aan te pakken. Maar er is een veel belangrijker reden waarom je zo’n RI&E moet willen hebben.

Transportbedrijven hebben te maken met veel regels en sommige daarvan kunnen niet altijd rekenen op evenveel instemming en begrip. Marjanne Duijst van de gelijknamige specialist in distributie van slaapkamerinterieurs en meubels in Soest kan erover meepraten. “Neem Code 95. Ik kan me soms kwaad maken over sommige onderdelen daarvan waar ik echt het nut niet van inzie”, zegt Duijst. “Dus ik kan me best voorstellen dat er mensen in de transportsector zijn die ook een probleem hebben met de RI&E, alleen al omdat het een verplichting is. Maar zo zie ik het niet; de RI&E heeft echt zin.”

Alert zijn en blijven

De RI&E is een uitgebreide inventarisatie van alle arbeidsrisico’s die je werknemers kunnen lopen. Bij die inventarisatie hoort ook een plan van aanpak bij met oplossingen voor de risico’s die zijn aangetroffen. “Wij hebben gelukkig nog nooit een bedrijfsongeval gehad en onze verzuimcijfers zijn al jaren laag”, zegt Duijst, maar dat is geen reden om de RI&E in een la te leggen en te laten verstoffen. Júist niet: “We besteden heel veel aandacht aan het onderhoud van onze voertuigen, we houden een vinger aan de pols als het gaat om het rijgedrag van onze chauffeurs, we letten op duurzaamheid – al die dingen horen gewoon bij de uitoefening van ons vak. Dat geldt dus ook voor de RI&E. Want je moet alert zijn op alles wat verkeerd kán gaan. Het draait om preventie, dat gaat altijd door.”

Hulp nodig om risico’s te zien

Natuurlijk vindt Duijst het belangrijk dat haar mensen niet uit de roulatie raken door een ongeluk dat had kunnen worden voorkomen – en niet alleen omdat de uitval van medewerkers organisatorische problemen oplevert en handenvol geld kan kosten. Het gaat om meer dan dat. Duijst: “Het is ook gewoon goed voor ons bedrijf. We zijn een klein team (Duijst Transport heeft negen werknemers in dienst, red.) en ik ken de mensen heel goed. Ik check regelmatig of ze het naar hun zin hebben. In zo’n klein bedrijf zie je natuurlijk ook al snel aan iemand of er iets aan de hand is. Maar als het gaat om het zien van arbeidsrisico’s heb je soms gewoon hulp nodig. We hebben negen jaar geleden onze eerste RI&E gemaakt, daarbij werden we begeleid door onze arbodienst. Die hebben toen werkelijk álles bekeken en met mij doorgenomen. Zij wezen me op regels die ik helemaal niet kende en dat is enorm nuttig. Je wordt je veel bewuster van bepaalde risico’s. Het werd me toen wel duidelijk dat bedrijfsblindheid niet zomaar een woord is.”

Boodschap herhalen

Sindsdien is de RI&E vooral een kwestie van goed bijhouden, en dat is een jaarlijks ritueel voor Duijst: “Als er nieuwe arboregels komen bijvoorbeeld of als bestaande regels worden aangepast is het zaak dat je dat meeneemt, maar het kan ook zijn dat je met nieuwe gereedschappen gaat werken en ook daarvan moet je de risico’s onderzoeken. Gelukkig zijn wij wat dat betreft geen spannend bedrijf; wij hebben te maken met redelijk overzichtelijke risico’s”, zegt Duijst. “We zijn klein, werken binnen de Benelux en doen niets met gevaarlijke stoffen of zo.”

Dat geeft Marjanne Duijst mooi de tijd voor het voorlichten van de medewerkers over de risico’s die wél spelen. Verkeerd tillen bijvoorbeeld, niet eerst in je spiegels kijken voordat je je vrachtwagenportier open of een steekwagentje laten slingeren op een plek waar anderen erover kunnen struikelen. Want Duijst Transport is een leerbedrijf en daarom vindt Marjanne Duijst het tot haar verantwoordelijkheid behoren om de jongere medewerkers met regelmaat te wijzen op het belang van veilig werken. “Ook de oudere werknemers trouwens, want chauffeurs die al dik dertig jaar bij ons in dienst zijn doen de zaken toch graag op hun eigen manier”, zegt ze lachend. “Het is dus een kwestie van de boodschap vaak herhalen.”

Maak een punt van gezond en veilig werken

Als je nog geen RI&E hebt, kun je de assistentie van je arbodienst inroepen, maar ook zonder die hulp sta je er niet alleen voor. Op RIE.nl vind je alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met een risico inventarisatie en -evaluatie voor jouw bedrijf.


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,206
Diesel2,079

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden