Clicky


Forse uitbreiding IONITY-netwerk versterkt Audi’s elektro-offensief

Forse uitbreiding IONITY-netwerk versterkt Audi’s elektro-offensief

LEUSDEN - IONITY gaat zo’n 700 miljoen euro investeren om tegen 2025 meer dan 5.000 extra snelladers te installeren. Daarmee creëert de joint-venture – waarin Volkswagen met zijn merken Porsche en Audi een aandeel heeft – meer dan duizend locaties voor snelladen tot 350 kW. Een nieuw flagship concept van IONITY en de innovatieve ‘Plug & Charge’-functie voor Audi e-tron-modellen vergroten de oplaadervaring nog verder.

Het succes van e-mobiliteit is sterk afhankelijk van de oplaadinfrastructuur. IONITY, dat nu al Europa’s grootste open high-power charging (HPC) netwerk in 24 landen heeft, investeert daarom 700 miljoen euro in zijn snellaadnetwerk voor elektrische auto’s. De joint-venture gaat het aantal 350 kW high-performance snelladers verhogen van meer dan 1.500 nu tot ongeveer 7.000 tegen 2025. Bovendien worden ze niet meer alleen langs snelwegen gebouwd, maar ook in de buurt van grote steden en langs drukke doorgaande routes. Hierdoor neemt ook het aantal laadlocaties flink toe, van net geen 400 nu tot meer dan duizend.

Meer laders per locatie

Verder breidt IONITY bestaande laadlocaties waar veel vraag is naar snelladers uit met extra oplaadpunten. Toekomstige locaties worden standaard ontworpen met zes tot twaalf snelladers, wat de laad- en wachttijden voor gebruikers aanzienlijk vermindert. Daarnaast is IONITY van plan meer eigen grond te verwerven om laadlocaties te bouwen en te exploiteren. Door middel van overdekte laadpalen of complete laadfaciliteiten inclusief eetgelegenheden en winkels wil IONITY het comfort en de service tijdens het laden aanzienlijk verhogen. Als teken van de toewijding aan duurzaamheid gebruiken alle IONITY-laadstations volledig hernieuwbare energie, waardoor emissievrij en CO2-neutraal rijden mogelijk wordt.

Sleutelrol voor IONITY

Audi plant een brede uitrol van elektrische auto’s met meer dan twintig volledig elektrische modellen tegen 2025. Vanaf 2026 gaat het merk enkel nog nieuwe, volledig elektrische modellen lanceren. “Met de focus op het bevorderen en verbeteren van het laadnetwerkaanbod gaat de enorme uitbreiding van IONITY een sleutelrol spelen bij het aantrekkelijker maken van elektrisch rijden,” aldus Markus Duesmann, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG.

IONITY: de basis voor e-tron Charging Service

IONITY's netwerk van Europese snellaadstations wordt tevens de basis van Audi's eigen oplaadservice: de e-tron Charging Service. Met slechts één laadpas biedt deze service momenteel toegang tot meer dan 280.000 laadpunten in 26 Europese landen. Als e-tron-rijders gebruikmaken van de e-tron Charging Service, kunnen ze bij de IONITY snellaadstations ook profiteren van een sterk verlaagd tarief van momenteel 0,31 cent per kilowattuur. 

Audi biedt de premium laadvorm ‘Plug & Charge’ (PnC) vanaf december aan, exclusief op het IONITY-netwerk. Dat maakt het mogelijk om een ​​elektrische auto zonder een RFID-kaart (radiofrequentie-identificatie) of zelfs een app op te laden. Het authenticatieproces vindt automatisch plaats bij compatibel laadstations via versleutelde communicatie zodra de laadkabel is aangesloten op de auto. Dan begint ook het laadproces waarbij de facturatie na afloop automatisch wordt afgehandeld. Om dit systeem te gebruiken, moeten de berijders een PnC-compatibel Audi e-tron-model hebben (een model met productiedatum na kalenderweek 48/2021) en een actief e-tron Charging Service-contract. Gebruikers hoeven de PnC-functie alleen in de myAudi-app en in de MMI van hun Audi e-tron te activeren.