Clicky


Nog nooit zoveel rij- en rusttijd overtredingen tijdens ROADPOL-controle

Nog nooit zoveel rij- en rusttijd overtredingen tijdens ROADPOL-controle
16-11-2021 16:27 | Overtredingen | auteur Redactie | Esther van der Wal

BRUSSEL - De sterke stijging van de vraag naar wegtransport na de piek van de pandemie heeft het aantal overtredingen in de transportsector in Europa dramatisch beïnvloed, zo blijkt uit de laatste ROADPOL Truck&Bus Operations-cijfers.

Ondanks de grote aandacht die veel politiekorpsen nog moeten besteden aan de Covid-19 pandemie, deden negentien Europese landen toch mee aan de controle in oktober. Tijdens de handhavingsactiviteiten werden in totaal 197.274 vrachtwagens. Als resultaat werden 69.453 overtredingen geconstateerd. In 1.159 gevallen moest de verdere rit worden verboden totdat de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.

Het overtredingspercentage lag op 35,21 procent, bijna het dubbele van het aantal geregistreerde overtredingen tijdens de eerdere controle door ROADPOL die in mei 2020 werd tegengehouden, toen 20,18 procent. Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna een op de drie gecontroleerde vrachtwagens een overtreding is geconstateerd.

“Dit hoge percentage voor vrachtwagens kan worden verklaard door de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen en de grote wereldwijde vraag naar vrachtwagendiensten en vrachtwagenchauffeurs. Transportbedrijven zullen hun voertuigen zoveel mogelijk proberen te gebruiken. Verkeersveiligheid lijkt helaas ondergeschikt aan de marktvraag en commerciële belangen. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds nodig is", aldus secretaris van de Operationele Werkgroep van ROADPOL Henk Jansen van de Landelijke Eenheid in Nederland.

Nog nooit zo hoog

De meeste overtredingen werden gevonden op het gebied van snelheid (8125x), technische overtredingen (5006x), veiligheidsgordels (4635x) en andere veiligheidsvoorzieningen en de wetgeving inzake rij- en rusttijden en tachograafinstellingen. 12.560 chauffeurs waren in strijd met de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig reden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

“Dit aantal is nog nooit zo hoog geweest. De rusttijden in de transportsector zijn er niet alleen om de chauffeurs zelf te beschermen, maar ook voor de veiligheid in het verkeer. Vrachtwagenchauffeurs kunnen door vermoeidheid ernstige aanrijdingen veroorzaken", legt de Jansen uit.

Daarnaast werden in 6.170 gevallen de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 656 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd. Verder werden 188 chauffeurs onder invloed van alcohol in het wegverkeer aangetroffen en 41 chauffeurs onder invloed van drugs.

In 5.521 gevallen werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Ook werden 2.262 vrachtwagens met overbelading aangetroffen. Bij 1.257 vrachtwagens werd onvoldoende ladingzekering geconstateerd.