Clicky


Scania introduceert ook flexibele chassisindeling en nieuwe serie brandstoftanks

Scania introduceert ook flexibele chassisindeling en nieuwe serie brandstoftanks
11-11-2021 14:24 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BREDA - Scania introduceert niet alleen een nieuwe aandrijflijn voor een groot aantal verschillende toepassingen, maar ook nieuwe opties voor de chassisindeling. Al deze nieuwe elementen hebben met elkaar gemeen dat het mogelijk wordt om trucks specifiek op maat te maken en te gebruiken voor hun individuele toepassingen en taken.

MACH, Scania's nieuwe Modular Architecture Chassis, is veel flexibeler als het gaat om de behoeften van individuele klanten. Het belangrijkste kenmerk is de introductie van een nieuwe reeks regels voor gatenpatronen in het frame, met speciale gaten voor het monteren van onderdelen zowel binnen als buiten het frame. Het resultaat is een meer modulaire en voorspelbare chassisindeling, waardoor het theoretische aantal chassisindelingen exponentieel toeneemt.

“In plaats van vast te lopen vanwege de manier waarop verschillende componenten van elkaar afhangen, kunnen we nu een grotere verscheidenheid bieden voor chassisindelingen”, zegt Ola Brantefors, Head of Layout and Chassis Installations bij Scania R&D. “Het is vanaf nu mogelijk om het chassis efficiënter vorm te geven, te beginnen vóór de achteras, bijvoorbeeld door daar een brandstoftank te plaatsen. Dat kan betekenen dat het laadvermogen verbetert door een betere gewichtsverdeling, terwijl er tegelijkertijd ruimte overblijft voor objecten als een kist of steunpoten in vooruitgeschoven posities, dichter bij de cabine.”

Branstofoptimaliseringsunit

Er wordt ook een volledig nieuwe serie dieselbrandstoftanks geïntroduceerd met een capaciteit van 165 tot 700 liter per tank. Er zijn in principe drie maten (S, M en L), die ook in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ze hebben allemaal een nieuw, ingenieus D-vormig ontwerp dat hun robuustheid aanzienlijk verbetert en ze worden met C-vormige beugels aan het frame bevestigd.

De lagedrukbrandstofpomp, alsmede het primaire brandstoffilter en het waterscheidingsfilter zijn van de motor zelf verwijderd en samengebracht in een afzonderlijke unit voor brandstofoptimalisering. Deze unit is aan de zijkant van de primaire tank gemonteerd. Op deze manier heeft Scania voor eens en altijd de ultieme oplossing gevonden voor de bekende uitdaging: hoe kunnen we alle brandstof in de tank gebruiken?

“Brandstofinjectiesystemen van dieselmotoren mogen geen lucht aanzuigen, dit vormt een risico wanneer je een lange brandstoftank hebt en bergop of bergaf rijdt waardoor de brandstof een tijdje in één uiteinde van de tank blijft hangen”, legt Brantefors uit. “Onze brandstofoptimaliseringsunit werkt als een opvangtank: er blijft voldoende brandstof in zitten om het hogedruksysteem van de nieuwe motor te voeden. Hierdoor kunnen we de bruikbare hoeveelheid brandstof in onze tanks vergroten, omdat we niet langer een 'reserveniveau’ hoeven aan te houden om het aanzuigen van lucht te voorkomen.”

Scania heeft ook een nieuwe, slimme oplossing ontwikkeld voor het beveiligen van de brandstofdistributie tussen tanks op trucks met dubbele tanks. Door een T-verbinding met een aparte en constante (maar zeer beperkte) toevoer naar de brandstofoptimaliseringsunit wordt een venturi-effect gecreëerd zodat luchtbellen de toevoer tussen de tanks naar de primaire tank niet kunnen blokkeren.

Meer flexibiliteit

Andere verbeteringen ten opzichte van Scania's nieuwe modulaire chassisindeling zijn een paar nieuwe AdBlue-tanks met een groter volume die op het frame kunnen worden gemonteerd. Scania introduceert ook nieuwe 'wet kit'-tanks voor hydraulische hulpapparatuur (zoals kranen) met hetzelfde D-vormige ontwerp als de brandstoftanks. Er zijn ook nieuwe opties voor de luchtketels, met beugels en leidingen die volledig gebruik maken van de nieuwe gatenpatronen van de flexibele chassisindeling en nieuwe potentiële installatieposities creëren.

“Met de MACH-oplossing kan echt op allerlei manieren meer flexibiliteit worden bereikt”, vertelt Brantefors. “En objecten zoals reservewielen en opbergboxen kunnen nu op allerlei nieuwe en flexibele manieren worden gemonteerd. Zowel klanten als vrachtwagencarrosseriebouwers zullen dit erg waarderen.”

Het nabehandelingssysteem - een essentieel maar nogal groot object op alle moderne trucks - kan nu in drie standaardposities worden gemonteerd waarbij uitlaten met verschillende richtingen kunnen worden geselecteerd. Alle uitlaten zijn groter dan voorheen, dit vermindert de snelheid van de uitlaten en de mogelijke problemen met stof. Als deze basisposities niet volstaan, kan het nabehandelingssysteem in feite in een vrije positie op het frame worden gemonteerd, aangezien Scania ook vrachtwagencarrosseriebouwers ondersteunt met richtlijnen voor specifieke installaties.

“Al met al zijn wij ervan overtuigd dat deze veranderingen op allerlei manieren bijdragen aan de dagelijkse activiteiten van onze klanten”, zegt Brantefors. “We gaan door op de weg waar op maat gemaakte oplossingen voor elke klant het kenmerk is van Scania's aanbod, of het nu gaat om geoptimaliseerd laadvermogen of de mogelijkheid om daadwerkelijk alle brandstof aan boord van de truck te gebruiken. En door het wegnemen van tot nu toe bestaande beperkingen maken we het ook gemakkelijker voor vrachtwagencarrosseriebouwers die op zoek zijn naar ruimte voor hun opbouw en uitrusting.”