Clicky


UTLC ERA zet in op koolstofarme Euraziatische containertransporten

UTLC ERA zet in op koolstofarme Euraziatische containertransporten
03-11-2021 15:10 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

GLASGOW - Naar aanleiding van de VN-klimaatconferentie 2021 van 31 oktober t/m 12 november in Glasgow presenteren de landen evenals afzonderlijke spelers langs de Nieuwe Zijderoute verschillende initiatieven om het transport koolstofarm te maken en meer goederen naar de rails te verplaatsen.

Met een aandeel van ca. 20 procent van de CO2-emissie is de verkeerssector de op twee na grootste veroorzaker van de uitstoot van broeikasgassen, na de energiesector en de industrie. Daarom wordt door de deelnemers in het kader van milieucampagnes en -initiatieven meer reclame gemaakt voor de Euraziatische rails als een duurzame, innovatieve en veilige tak van vervoer. Duurzaamheid moet zich ontwikkelen tot een aantrekkelijk concurrentievoordeel.

De gemeenschappelijke Russisch-Kazachs-Wit-Russische onderneming UTLC ERA heeft een CO2-calculator ontwikkeld die het energieverbruik en de emissies van de betreffende logistieke keten op het langste traject van de Nieuwe Zijderoute - van China tot de Europese grens - online berekent. UTLC ERA transporteert op het breedspoor 1520 doorvoervrachtgoederen als onderdeel van reguliere containertreinen tussen China en Europa. Om de klanten te laten zien, hoeveel ton CO2 bij de transporten op het spoor kan worden bespaard, worden het energieverbruik en de milieu-emissies van afzonderlijke transporten op basis van actuele data en gegevens berekend.

Volgens de CO2-teller van UTLC ERA is in de periode januari-september 2021 bij het transport van 513.700 standaardcontainers (TEU) op de rails van China naar Europa (route via Rusland, Kazachstan en Wit-Rusland) 34.300 ton CO2 uitgestoten. Als de vergelijkbare hoeveelheid goederen per boot zou worden geleverd, kwam er 163.800 ton CO2 in de atmosfeer terecht. Via de weg zou deze hoeveelheid 3.052.000 ton bedragen. Door de lucht bedraagt de CO2-uitstoot 18.105.200 ton, wat meer dan het 500-voudige van het vervoer per spoor is.

Euraziatische Economische Unie bevordert efficiënt containervervoer

Een intentieverklaring van de regeringsraad van de Euraziatische Economische Unie uit augustus 2021 ter ondersteuning van efficiënt containervervoer tussen Europa en China door de spoorwegmaatschappijen van Rusland, Kazachstan en Wit-Rusland moet nog meer impulsen geven voor het koolstofarm maken van de Euraziatische spoorwegcorridor. Bovendien is er een maatregelenplan aangenomen voor de digitalisering van het goederenvervoer per spoor.

De deelnemende landen bekrachtigen hun instemming met de gezamenlijke onderneming UTLC ERA, die pilotprojecten voor de realisatie van technologische innovaties en principes van een CO2-vrije spoorweglogistiek in de Euraziatische ruimte moet begeleiden.

UTLC ERA zal onder andere meewerken aan de introductie van een uniforme EEU-procedure voor de goederendoorvoer. Zo zal er worden overgegaan op digitale vrachtbrieven en hun daaropvolgende toepassing op het gehele traject China-Europa-China. Het begeleidende document zal een gekapitaliseerde duurzaamheidswaarde vermelden en gedetailleerde informatie over de hoeveelheid bespaarde CO2-emissies bevatten.

“Keen on Green“-initiatief streeft naar samenwerkingsverbanden op het gebied van duurzaamheid

Met betrekking tot de verwachte stijging van de Euraziatische transporten op het spoor in het totale containervervoer van China naar Europa naar vijf procent in 2021 wordt de bijdrage van de “groene rails“ aan de wereldwijde reductie van de kooldioxide-emissies steeds belangrijker. In 2015 bedroeg het aandeel per trein nog 1 procent van alle Euraziatische transporten.

“De ecologische meerwaarde in het goederenvervoer via het spoor ontwikkelt zich tot een nieuwe filosofie voor de opbouw van een duurzame vervoerssector op ons continent. De klimaatvriendelijke rails zouden met het volste recht symbool kunnen staan voor de VN-klimaatconferentie in Glasgow, omdat de verplaatsing van steeds meer goederen naar de rails een doorslaggevende voorwaarde vormt voor het bereiken van de Europese Green Deal en voor de bespoediging van het koolstofarm maken van de Euraziatische logistiek“, benadrukt Alexey Grom, CEO van UTLC ERA.

Met het nieuwe milieu-initiatief “Keen on Green“ stimuleert de spoordienstverlener samenwerkingsverbanden die duurzaamheid als doel hebben. Het initiatief zet onder andere in op de bescherming van zeer bedreigde diersoorten in natuurgebieden langs de Nieuwe Zijderoute. Zo ondersteunt de onderneming het WWF-project voor de herintroductie van het Bactriaanse hert in Kazachstan dat momenteel op de Rode Lijst staat.