Clicky


Scania bouwt extreem zware en extra lange elektrische vrachtwagen voor Jula Logistics

Scania bouwt extreem zware en extra lange elektrische vrachtwagen voor Jula Logistics
28-10-2021 11:18 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

Het Zweedse Jula Logistics gebruikt een 32 meter lange Scania vrachtwagen als High Capacity Transport om per transport meer lading te kunnen vervoeren en dus minder uitstoot. Nu is het tijd voor de volgende stap: de enorme vrachtwagen gaat elektrisch rijden. Dit is het nieuwste voorbeeld van een duurzame transportoplossing die Scania in nauwe samenwerking met een vooruitstrevende klant ontwikkelt.

Europese vrachtwagens mogen 40 ton vervoeren en een container van 12 meter. Jula Logistics gebruikt sinds 2015 een voertuig dat twee keer zo groot is, wat betekent dat het twee containers vervoert en 32 meter lang is. Deze truck heeft een totaalgewicht van 64 ton inclusief lading en trailer.

Door in elk transport een grotere lading te vervoeren en daardoor het aantal keren dat het dagelijks tussen het magazijn en de laadhaven moet rijden te verminderen, bespaart Jula Logistics 70 procent op energie en uitstoot per vervoerde eenheid. Nu zal de vrachtwagen elektrisch worden aangedreven en zal in de eerste helft van 2022 in gebruik worden genomen.

”We gebruiken intermodaal transport, waarbij onze lading per boot in de haven van Göteborg aankomt, op een trein wordt gezet die naar Falköping gaat. Van daaruit wordt de lading het laatste stukje van de reis per vrachtwagen naar ons magazijn in Skara vervoerd. Om deze transportketen nog duurzamer te maken door een vrachtwagen te gebruiken die wordt aangedreven door elektriciteit van de zonnepanelen die we op het dak van ons magazijn zullen bouwen, is gewoon fantastisch”, zegt Lennart Karlsson, CEO Jula Logistics.

De samenwerking met Jula Logistics sluit aan bij hoe Scania de omslag naar duurzaam transport stimuleert. "Elektrificatie is een must voor onze inzet voor nulemissie en het behalen van onze klimaatdoelstellingen. Nauwe partnerschappen met belanghebbenden die onze waarden delen, zijn belangrijk om dit in het nodige tempo te laten verlopen. We kunnen dit niet alleen en Jula Logistics is een zeer gewaardeerde partner die veel om het milieu geeft", zegt Fredrik Allard, Head of E-mobility bij Scania.

Scania werkt met zowel prototypes als nieuwe businessmodellen en samen met klanten en andere partners worden toekomstige oplossingen gesimuleerd en gerealiseerd. De oplossing waarmee Scania Jula Logistics heeft geholpen, stelt het extra lange en zware voertuig in staat om een ​​paar keer heen en terug te rijden van waar de trein stopt in Falköping naar het magazijn in Skara, een afstand van 60 kilometer.

”De nieuwe, extreem lange en zware geëlektrificeerde vrachtwagen is een goed voorbeeld van hoe een nauwe dialoog met klanten het ons mogelijk maakt om in een zeer vroeg stadium een ​​uniek voertuig te bouwen dat voldoet aan de eisen van die specifieke klant, ook voor een model dat niet in serie wordt geproduceerd”, zegt Allard.

Om deze vervoersstroom mogelijk te maken, wordt vooraf een gedetailleerd overzicht van het energieverbruik, een geoptimaliseerde routeplanning en de laadbehoefte gesimuleerd. Als de truck eenmaal in bedrijf is, heeft deze vanaf de eerste dag een positieve invloed op het bijsturen van de distributiestroom van Jula. Essentieel in de samenwerking met Jula Logistics is het tijdig optimaliseren van het laadproces, de bijbehorende infrastructuur en de complete stroom.

"Onze samenwerking met Scania laat zien dat dit technisch mogelijk is, maar we moeten ook een mogelijkheid creëren om op lange termijn met deze langere voertuigen te kunnen rijden, zodat we een grotere hoeveelheid vracht kunnen vervoeren op het laatste deel van onze intermodale stroom", zegt Karlsson.

Scania en Jula Group streven naar een langdurige samenwerking met verregaande elektrificatie van de transportstromen die Jula Logistics uitvoert. De elektrificatie van deze 32 meter lange Scania truck is nog maar het begin.