Clicky

 
Transport Online - Werknemers Vesta Terminals Vlissingen begonnen aan vijfde stakingsdag

Werknemers Vesta Terminals Vlissingen begonnen aan vijfde stakingsdag

Werknemers Vesta Terminals Vlissingen begonnen aan vijfde stakingsdag
15-10-2021 14:14 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT/VLISSINGEN - Vandaag 15 oktober krijgt het Utrechtse management van Vesta Terminals Vlissingen van hun Vlissingse havencollega’s een persoonlijke oproep overhandigd. Daarin sporen de werknemers die al vijf dagen staken, de werkgever aan een serieuze poging te doen om de ontstane impasse te doorbreken.

Chant van den Berg, bestuurder FNV Havens: "Vesta groep maakt bijna 6 miljoen netto winst in 2020, maar wil geen geld uittrekken voor een goede cao."

1 oktober liet Vesta Terminals het ultimatum van de FNV verlopen. Van den Berg: "Dat ultimatum volgde op een ronduit waardeloos eindbod van de werkgever. Vesta is bereid haar 25 werknemers slechts één procent loonstijging te geven vanaf juli 2021. Dat is ver onder de maat. Als het nou vreselijk slecht met het bedrijf gaat, dan passen we onze eisen daar op aan. Dat is hier echter niet het geval. Dit is onbespreekbaar voor onze leden."

Vesta is een joint venture tussen Mercuria Energy Asset Management B.V. (MEAM) en Sinomart KTS Development Limited. Deze bedrijven zijn respectievelijk eigendom van de Cypriotische multinationale handelsonderneming Mercuria Energy Group Limited en van de beursgenoteerde Sinopec Kantons Holdings Limited. Mercuria is overigens één van de vijf grootste onafhankelijke energiehandelaren ter wereld. De EBITDA (het bruto bedrijfsresultaat) van Vesta stijgt continu sinds 2014. Ook 2021 is een topjaar voor Vesta.

De jaarrekening van Vesta Terminals BV over 2020, laat zien dat er in 2019 een netto winst van €838.000 was. De winst voor belasting was €2.039.000. In 2020 was de netto winst gestegen naar €5.963.000 en voor belasting €8.127.000. Van den Berg: "Met zulke resultaten is er echt voldoende ruimte om redelijke cao afspraken te maken. Het is onbegrijpelijk dat Vesta onze looneis van 7% over feitelijk 4 jaar tijd in de media wegzet als ‘extreem hoog’. Het is hoog tijd dat deze werkgever zijn werknemers waardeert voor de tomeloze inzet waarmee zij vaak al jarenlang het werk doen."

Ook vindt de FNV de door Vesta voorgestelde looptijd van 1 jaar te kort. Van den Berg: "Dan moeten we meteen weer om tafel, want een 1-jarige cao zou dan eindigen op 31 december 2021, dat is al over elf weken."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,102
Diesel1,722

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions