Clicky


Ook 'irritante influencers' maken kans op Loden Leeuw van Radar

Ook 'irritante influencers' maken kans op Loden Leeuw van Radar
12-10-2021 23:47 | Binnenland | auteur ANP

HILVERSUM - Het tv-programma Radar gaat naast de Loden Leeuw voor meest irritante BN'er in een tv-reclame jaarlijks ook zo'n beeldje uitreiken aan de online influencer die op de meest irritante manier reclame maakt voor een merk of product. Dat maakte Antoinette Hertsenberg dinsdagavond bekend in Jinek.

Op Instagram of YouTube promoten tientallen influencers dagelijks producten en Radar wil met de nieuwe categorie nu ook die wijze van reclame maken beoordelen. In de uitzending van Jinek zei Hertsenberg zich vooral zorgen te maken over de veelal jonge volgers van de influencers. Met de nieuwe prijs hoopt ze hen te bereiken "om hen duidelijk te maken dat het reclame is."

Het nieuws volgt een dag na het Radar-item over het kruidenmengsel Shambala waarvoor radio-dj Giel Beelen op zijn onlinekanalen reclame maakt. Beelen zegt in een video dat het mengsel helpt om 'de innerlijke zelf te vinden', maar voedselexperts bekritiseren het middel. De ingrediënten zouden voor nare en zelfs gevaarlijke bijwerkingen kunnen zorgen.