Clicky


Nieuwe terminal voor trans-Euraziatisch transport in regio Kaliningrad

Nieuwe terminal voor trans-Euraziatisch transport in regio Kaliningrad
05-10-2021 16:31 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

KALININGRAD/BERLIJN - De uitbreiding van de transport- en logistieke capaciteit in de regio Kaliningrad creëert nieuwe mogelijkheden voor het spoorverkeer tussen Europa en China. De nieuwe terminal geeft spoorweglogistieke bedrijven meer flexibiliteit op de nieuwe zijderoute, waar de transporttoename voortdurend nieuwe records breekt.

Op 1 oktober vond in Tsjernjachovsk in de regio Kaliningrad de feestelijke opening plaats van het nieuwe transport- en logistiekcentrum "Oost-West". De nieuwe spoorterminal verwerkt 450.000 standaardcontainers (TEU) per jaar.

De openingsceremonie werd bijgewoond door Anton Alikhanov, gouverneur van de regio Kaliningrad, Sergey Sapegin, directeur van de Kaliningradskaya Zheleznaya Doroga (spoorwegmaatschappij Kaliningrad) en Alexey Grom, CEO van UTLC ERA. Oleg Belozerov, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van de Russische spoorwegen (RZD) benadrukte via een videoboodschap het belang van de nieuwe transportterminal met het oog op de zevenvoudige groei van het trans-Euraziatische verkeer in de Russische exclave.

Alexey Grom wees op de grote betekenis van de samenwerking met het spoor van Kaliningrad bij de organisatie van trans-Euraziatische containertransporten en de verdere ontwikkeling van gezamenlijke infrastructurele projecten. Hij voorspelde een verdere toename van het verkeersvolume op de doorvoerroute tussen Europa en China. In totaal werd in 2020 ongeveer acht procent van al het transport per spoor tussen Europa en China via Kaliningrad afgewikkeld. In 2019 was dat nog drie procent.

De nieuwe transport- en logistiekterminal "Oost-West" werd in 2020 gecreëerd op basis van een overeenkomst tussen het Russische ministerie van Vervoer, de RZD en de regering van de regio Kaliningrad over de uitvoering van het Russische federale project "Transport en logistieke centra". De hub zal zich concentreren op de import en export van goederen, evenals op de overslag van doorvoercontainers tussen Azië en Europa. Op middellange termijn moet de terminal zich ontwikkelen tot een van de belangrijkste vervoersknooppunten op de nieuwe zijderoute.

De nieuwe spoorterminal ondersteunt het treinverkeer van UTLC ERA op het traject China-Europa-China. Het bedrijf is van plan wekelijks twee treinparen op de terminal af te handelen. De proeftreinen zijn voor de tests geslaagd. De containers worden in Tsjernjachovsk overgeladen van breedspoor (1520 mm) op het Europese spoor (1435 mm) en doorgestuurd naar hun bestemming. Dankzij de gunstige ligging van de terminal vlakbij de grensovergang Zheleznodorozhny aan Russische zijde en Skandava aan Poolse kant is een grotere doorvoer naar Europa mogelijk. Dit geldt vooral wanneer andere controleposten, met name die tussen Belarus en Polen, de grenzen van hun capaciteit bereiken.

Bij de opening van de nieuwe terminal legde Alexey Grom, algemeen directeur van UTLC ERA, de nadruk vooral op de factor snelheid, die steeds belangrijker wordt. Daarbij ging het niet alleen om de snelheid van de treinen, maar ook om de snelheid van beslissingen nemen om het transitverkeer af te stemmen op nieuwe bestemmingen en het spoor te voorzien van nieuwe technologieën. "Dit is vooral nu heel belangrijk, omdat het spoor als “landbrug” een strategische rol speelt tussen China en Europa. In augustus hebben wij een samenwerkingsovereenkomst afgesloten m.b.t. de nieuwe terminal en nu al, slechts een maand later, hebben we hier de eerste twee transittreinen uit China en Europa afgehandeld," verklaarde Grom.