Clicky

 
Transport Online - Draka en Technische Unie openen logistieke jacht op haspels

Draka en Technische Unie openen logistieke jacht op haspels

Draka en Technische Unie openen logistieke jacht op haspels
05-10-2021 10:14 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

DELFT - De kans dat lege haspels retour komen, wordt een stuk groter. Vanaf eind 2021 gaan Draka en Technische Unie via een digitaal beheersysteem op basis van blockchain-technologie hun zendingen en ontvangsten van haspels onderling registreren. De pilot, een primeur voor de bouw- en installatiebranche, moet instrumenten opleveren om haspels effectiever en duurzamer in te zetten. Door de emballagestroom beter te reguleren, wil Draka de beschikbaarheid van haspels blijven garanderen zonder statiegeld te heffen.

Slechts een klein deel van de duizenden haspels die Draka elk jaar in omloop brengt, komt retour.

Waar blijven de haspels? Hoe vaak worden ze gebruikt? Dit soort vragen houdt Draka en Technische Unie actief bezig. Kabelhaspels zijn geen primaire goederenstroom en worden momenteel ook niet apart geadministreerd noch gemonitord. Dat gaat veranderen.

Kostenbesparing

Het ontbreken van een registratie van de emballagestroom kost geld. Tot op heden brengt Draka afnemers geen emballagekosten in rekening. Indien de retourpercentages niet drastisch groeien, moet Draka die kosten wel doorbelasten, zegt business manager wholesale Frank Oberink. “Door het retourproces te verbeteren, kunnen we de kostprijs in balans houden”.

Verduurzaming

Ook duurzaamheid is een grote drijfveer om de verspilling van haspels af te remmen. Haspels zijn ‘herbruikbare ladingdragers’ met een grote restwaarde. Dat veel haspels (waarschijnlijk) voortijdig bij het afval belanden, past niet bij het nastreven van een circulaire economie. Daarom zetten Draka en Technische Unie, dat ook participeert in de Haspel Retour Service die Draka vorig jaar introduceerde, nu een volgende stap, met behulp van blockchain-technologie.

Administratieve hygiëne

Via het dashboard van RTI Blockchain B.V. worden de orderadministraties van Draka en Technische Unie onderling gekoppeld. Elke transportbeweging van een haspel wordt daar (anoniem) geregistreerd (aantal, type, datum, start- en doellocatie) en de data is voor beide toegankelijk. Eventuele verschillen worden meteen teruggekoppeld en hersteld. “Door dichter op de overdracht te zitten, kunnen we eventuele administratieve verschillen meteen recht trekken”, licht Bart Schoonderwoerd, senior vice president logistics van Technische Unie, toe. “In feite nemen de transparantie en de administratieve hygiëne toe”, vult mede-oprichter Yves du Bois van RTI Blockchain op basis van ervaring in andere sectoren aan. “Dit is onze eerste toepassing in de bouw- en installatiesector, maar logistieke processen verschillen niet per sector”, beaamt mede-oprichter Milou Klooster.

Op de groei

In eerste instantie beperkt de pilot zich tot de blauwe, recyclebare haspels die tussen Draka en Technische Unie (distributiecentrum en enkele overslagcentra) pendelen. Zodra de medewerkers met het systeem vertrouwd zijn en deze logistieke bewegingen inzichtelijk zijn, kunnen de deelnemers maatregelen treffen en de toepassing uitbreiden. Bijvoorbeeld door haspels individueel te traceren (met QR-codes), geldstromen toe te voegen, andere soorten haspels op te nemen of meer logistieke partners toe te laten.

100 Procent retour

De samenwerking tussen Draka, Technische Unie en RTI Blockchain helpt om de transport-flow van haspels te volgen én te beheren. “Wij willen met de pilot inzicht krijgen hoe we de emballagestroom, ook voor onze pallets en groene bakken, met meerdere partijen in de keten kunnen beheersen”, zegt Schoonderwoerd, die hoopt de administratie van de emballagestroom ooit integraal onderdeel van het primaire proces te maken. Draka verwacht dat deze pilot al concrete instrumenten oplevert om de logistieke keten beter op elkaar af te stemmen. “Daarmee willen we de beschikbaarheid van haspels garanderen waar de behoefte het grootst is”, zegt Oberink, die zich als einddoel ‘een retourpercentage van honderd procent’ heeft gesteld.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,137
Diesel1,754

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions