Clicky

 
Transport Online - 'Transportpersoneel is essentieel: wereldleiders moeten handelen en hen in staat stellen hun essentiële werk te doen'

'Transportpersoneel is essentieel: wereldleiders moeten handelen en hen in staat stellen hun essentiële werk te doen'

'Transportpersoneel is essentieel: wereldleiders moeten handelen en hen in staat stellen hun essentiële werk te doen'
30-09-2021 14:00 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

NEW YORK - Wereldwijde weg-, lucht- en zeeorganisaties en vakbonden hebben vandaag een beroep gedaan op de wereldwijde regeringsleiders, die deze week tijdens de Algemene Vergadering van de VN bijeenkwamen, om een ​​einde te maken aan de 'wereldwijde humanitaire crisis en crisis in de toeleveringsketen'.

In een open brief hebben de International Road Transport Union (IRU), de International Air Transport Association (IATA), de International Chamber of Shipping (ICS) en de International Transport Workers' Federation (ITF) een dringend beroep gedaan op de wereldleiders om het vrije verkeer van werknemers te herstellen.

Transportmedewerkers hebben tijdens de coronapandemie de wereldhandel op gang gehouden maar het heeft een menselijke tol geëist.

Op het hoogtepunt van de bemanningswisselcrisis waren 400.000 zeevarenden niet in staat om hun schepen te verlaten, sommigen werkten wel 18 maanden langer dan hun oorspronkelijke contract.

Vluchten werden beperkt en luchtvaartpersoneel heeft te maken gehad met de inconsistentie van grens- en reisrestricties en vaccinvereisten.

Aanvullende, systematische en onvoorspelbare controles aan de grenzen hebben ertoe geleid dat vrachtwagenchauffeurs, soms wekenlang met duizenden tegelijk in onhygiënische situaties zonder de juiste voorzieningen hebben moeten wachten voordat ze hun rit konden voltooien en naar huis konden terugkeren.

Wereldwijde toeleveringsketens beginnen te bezwijken nu de twee jaar zware druk op transportmedewerkers hun tol eist. Transportorganisaties houden hun hart vast voor de aankomende feestdagen wanneer de vraag naar vracht weer zal toenemen.  Zij roepen de regeringsleiders op om een einde te maken aan het verschuiven van de schuld binnen en tussen de regeringen en deze crisis zo snel mogelijk op te lossen.

De brief roept op tot:

  • dat transportpersoneel voorrang krijgt bij het ontvangen van door de WHO goedgekeurde vaccins
  • dat er een gestandaardiseerd proces gecreëerd wordt voor het aantonen van gezondheidsreferenties
  • dat de WHO en de IAO deze kwesties aan de orde stellen in de Algemene Vergadering van de VN en bij nationale regeringen

Alle transportsectoren hebben tevens te maken met een tekort aan werknemers en verwachten dat er meer zullen vertrekken als gevolg van de slechte behandeling waarmee miljoenen mensen tijdens de pandemie te maken hebben gehad, waardoor de toeleveringsketen groter wordt bedreigd.

Gedurende de pandemie zijn de transportministeries niet in staat geweest om samen te werken met de ministeries van Volksgezondheid om de manier waarop transportpersoneel werd benadeeld door reisbeperkingen te verbeteren. Tenzij de regeringsleiders veranderingen doorvoeren, zal de humanitaire crisis en de crisis in de toeleveringsketen voor onbepaalde tijd voortduren, waardoor er nog meer ontberingen zullen ontstaan voor transportpersoneel.

Guy Ryder, directeur-generaal van de Internationale Arbeidsorganisatie zei: “Deze kwestie werd vorig jaar op de Algemene Vergadering van de VN aan de orde gesteld door secretaris-generaal Antonio Guterres, en het is van essentieel belang dat de afgevaardigden op de bijeenkomst van dit jaar in New York op de hoogte zijn van hun verantwoordelijkheden. Het is van groot belang dat de hoofden van organisaties die miljoenen transportwerknemers wereldwijd vertegenwoordigen, regeringen hebben gevraagd om dringend actie te ondernemen en een einde te maken aan de beperkingen die een ongelooflijke druk uitoefenen op de werknemers, hun families en de wereldwijde toeleveringsketen. Het is een oproep die niet meer genegeerd kan worden.”

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van de IRU zei: “Vrachtwagenchauffeurs hebben onvermoeibaar door de pandemie gewerkt om goederen in beweging te houden, ondanks dat beperkingen aan de grenzen vaak zinloos, ongecoördineerd en zelfs gevaarlijk waren voor de gezondheid van chauffeurs. Deze hebben de chronische chauffeurstekorten nog erger gemaakt. Chauffeurs zijn essentiële werkers: overheden moeten handelen en hen in staat stellen hun essentiële werk te doen.”

Willie Walsh, directeur-generaal van de IATA zei: “In de afgelopen 18 maanden is luchtvaartpersoneel verbazingwekkend veerkrachtig geweest in het openhouden van de wereldhandelsroutes. Het is onnodig uitdagend gemaakt met ongecoördineerde, niet-geharmoniseerde en soms tegenstrijdige COVID-19-maatregelen die door overheden zijn geïmplementeerd. Dit is niet houdbaar, vooral omdat de vraag tijdens het herstel toeneemt. Het is tijd voor de WHO en de ILO om staten samen te brengen om een ​​wereldwijd geharmoniseerde reeks bemanningsmaatregelen overeen te komen die efficiënte wereldwijde connectiviteit zullen vergemakkelijken.”

Guy Platten, secretaris-generaal van ICS: “Twee van de thema's voor de Algemene Vergadering van dit jaar zijn mensenrechten en veerkracht. Aangezien transportpersoneel onbeschrijflijke veerkracht heeft getoond in het licht van immense ontberingen, roepen we de VN en de staatshoofden op om eindelijk de beslissende en gecoördineerde actie te ondernemen om deze crisis op te lossen.”

Stephen Cotton, secretaris-generaal van de ITF zei: “Transportpersoneel heeft de toeleveringsketens en mensen in de wereld in beweging gehouden, ondanks de verwaarlozing door de wereldleiders. Ze hebben grenssluitingen doorstaan, een onvermogen om naar huis terug te keren, een gebrek aan toegang tot gezondheidszorg, beperkende quarantainevereisten en de volledige onzekerheid die voortvloeit uit de onbekwaamheid van de overheid. Eerlijk gezegd hebben ze er genoeg van. De tijd is gekomen voor regeringsleiders om in te spelen op de behoeften van deze arbeiders, anders zullen ze verantwoordelijk zijn voor de ineenstorting van de toeleveringsketens en de onnodige doden en het lijden van arbeiders en burgers die in de crisis verstrikt raken. Dat bloed en die chaos zal aan hun handen zijn."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,102
Diesel1,722

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions