Clicky


Frankrijk en Polen behoren tot de meest complexe landen ter wereld om zaken te doen

Frankrijk en Polen behoren tot de meest complexe landen ter wereld om zaken te doen
15-09-2021 17:14 | Algemeen | auteur Redactie | PRNewswire

LONDEN - Volgens de Global Business Complexity Index (GBCI), een rapport van het toonaangevende professionele dienstenbedrijf TMF Group, is Frankrijk het op één na meest complexe rechtsgebied om zaken te doen. In de EMEA-zone staat Frankrijk samen met Polen op de tiende plaats van minst bedrijfsvriendelijke landen om in te werken.

De studie analyseert regels, voorschriften, belastingtarieven, boetes en compliancekwesties in 77 rechtsgebieden, die 92 procent van het totale wereld-bbp en 95 procent van de wereldwijde netto DBI-stromen voor hun rekening nemen. In totaal worden jaarlijks 292 indicatoren gevolgd. Die verschaffen gegevens over belangrijke aspecten van het zakendoen, zoals tijdschema's voor de oprichting van vennootschappen, vereisten inzake lonen en uitkeringen, alsook complianceprocedures.

De tweede plaats van Frankrijk is toe te schrijven aan de complexe boekhoudkundige en fiscale processen, de sterk op werknemers gerichte HR-regelgeving en de lokale taalvereisten voor boekhoudkundige verslaggeving. Bovendien heeft Frankrijk als een van de eerste rechtsgebieden de EU SAF-T (standaard voor elektronische uitwisseling van boekhoudkundige gegevens) ingevoerd.

Ondanks de invoering van "Business France" - een website om buitenlandse bedrijven te helpen aan de Franse boekhoudnormen te blijven voldoen - kunnen bedrijven nog steeds problemen ondervinden als gevolg van de voortdurende wijzigingen van die normen. HR en loonadministratie zijn ook sterk gereglementeerd en arbeidsgeschillen hebben meestal een uitkomst in het voordeel van de werknemers. Een ondermaats presterende werknemer ontslaan kan tot 12 weken in beslag nemen, terwijl dat in Ierland bijvoorbeeld in één week kan.

Polen, dat in 2020 op de 34e plaats van meest complexe landen stond, is nu wereldwijd het op negen na minst bedrijfsvriendelijke land om in te werken. De redenen hiervoor zijn te vinden in een voortdurend wisselend wetgevingsscenario, waardoor bedrijven weinig tijd hebben om te reageren en zich aan de nieuwe wetten aan te passen. Ondanks het feit dat de Poolse regering elektronische handtekeningen heeft ingevoerd, aanvaarden de autoriteiten bovendien niet veel internationale handtekeningproviders. In plaats daarvan eisen ze handtekeningen van specifieke lokale providers, wat de complexiteit van het rechtsgebied nog vergroot.

Uit het rapport blijkt dat de EMEA-zone nog steeds een regio is waar landen als Nederland en de Republiek Ierland zeer aantrekkelijke locaties zijn voor multinationals, met respectievelijk een 70e en 74e plaats van de 77 landen die werden getoetst op bedrijfscomplexiteit. Beide bieden een stabiel en eerlijk regelgevingsklimaat, geavanceerde, gedigitaliseerde en concurrerende belastingstelsels, en goed opgeleide, hooggekwalificeerde en servicegerichte arbeidskrachten.

In de middenmoot van de EMEA-ranglijst eisen landen als Zuid-Afrika en de VAE dat bedrijven zich tijdens het oprichtingsproces slechts bij één belastingdienst laten registreren. Om een vennootschap op te richten is er gemiddeld tussen twee en drie weken nodig, wat betekent dat de oprichting van een vennootschap in deze rechtsgebieden relatief eenvoudig is.

Meer in het algemeen is de EMEA-zone, samen met Azië-Pacific, een regio die wordt gekenmerkt door een sterke overheidsinterventie om in digitalisering te investeren, processen te vereenvoudigen en de bureaucratische rompslomp te verminderen. In de EMEA-zone is ook enige vooruitgang geboekt met progressievere HR-voorwaarden, zoals hulp bij kinderopvang en bijdragen voor huisvesting of sociale zorg: in veel EMEA-gebieden zijn die nu wettelijk verplicht voor vaste werknemers.

Juraj Gerzeni, hoofd van EMEA Management bij TMF Group, zegt hierover: "2021 was een moeilijk jaar als gevolg van de pandemie, maar het was een positieve verrassing om te zien hoe bedrijven en lokale overheden met de uitdagingen zijn omgegaan. De aanpak in de regio was uiteenlopend, maar veerkracht was de gemeenschappelijke factor. De manier waarop landen als Frankrijk bereid zijn een reeks herzieningen door te voeren om internationale investeerders aan te trekken, is een goede zaak."

Laagste tien

1. Brazilië
2. Frankrijk
3. Mexico
4. Colombia
5. Turkije
6. Indonesië
7. Argentinië
8. Bolivia
9. Costa Rica
10. Polen

 Hoogste tien

68. Mauritius
69. El Salvador
70. Nederland
71. Verenigde Staten
72. Britse Maagdeneilanden
73. Curaçao
74. Republiek Ierland
75. Kaaimaneilanden
76. Hong Kong
77. Denemarken