Clicky


Hyundai presenteert plannen CO2-neutraliteit op IAA Mobility in München

Hyundai presenteert plannen CO2-neutraliteit op IAA Mobility in München
06-09-2021 11:48 | Bedrijfsauto Nieuws | auteur Redactie

MÜNCHEN - Vandaag, maandag 6 september, maakt Hyundai op de IAA Mobility 2021 zijn plannen bekend voor de weg naar CO2-neutraliteit in 2045.

Hyundai heeft een geïntegreerde strategie om CO2-neutraliteit te bereiken, gebaseerd op drie pijlers: schone mobiliteit, een nieuwe generatie platforms en groene energie. Hyundai toont zijn volledige aanbod van geëlektrificeerde voertuigen en de nieuwste oplossingen op de IAA Mobility 2021, die van 6 tot 12 september plaatsvindt in München, Duitsland.

"Met de visie Progress for Humanity is Hyundai vastbesloten het juiste te doen voor de wereld", zegt Jaehoon (Jay) Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. "Klimaatverandering is een grote uitdaging die ieders aandacht nodig heeft. Hyundai wil vóór 2045 CO2-neutraal zijn met zijn wereldwijde productaanbod en activiteiten. We investeren in schoner vervoer en groene energieoplossingen en werken zo aan een betere en duurzame toekomst voor iedereen."

Bezoekers van de IAA Mobility 2021 kunnen de stand van Hyundai vinden in Hal A1 van Messe München. Daar zijn BEV-concepten, een volledig elektrische robotaxi op basis van de IONIQ 5 en diverse displays over de waterstofwaardeketen te zien. De verschillende locaties van het evenement zijn te bereiken via de Blue Lane1-dienst van Hyundai, waarmee bezoekers direct de nieuwste schone voertuigen van Hyundai – zoals de IONIQ 5, NEXO, KONA Electric en de Elec City Fuel Cell-bus – zelf kunnen ervaren.

"Met de nieuwe locatie in München én een hybride-format met live en digitale aanwezigheid, is de IAA van dit jaar anders dan voorgaande edities. We zijn blij dat wij als exposant weer aan de IAA kunnen deelnemen", zegt Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe. "We laten graag de toekomstvisie van ons bedrijf zien, die verder gaat dan automotive-mobiliteit. Bovendien schetsen we een beeld van onze route naar een CO2-neutrale samenleving, iets dat noodzakelijk is voor de toekomst van onze planeet."

Op weg naar CO2-neutraliteit

Dit jaar presenteert Hyundai op de IAA zijn plannen om de CO2-emissie in 2040 met 75 procent te hebben verminderd ten opzichte van 2019. Vóór 2045 zal Hyundai CO2-neutraal zijn met al zijn producten en wereldwijde activiteiten.

De geïntegreerde, multidimensionale strategie die Hyundai hiervoor heeft, is gebaseerd op drie pijlers: het uitbreiden van het aanbod voor schone mobiliteit, het ontwikkelen van een nieuwe generatie platforms en investeringen in oplossingen voor groene energie en technologieën.

Pijler 1: schone mobiliteit

Sinds de onthulling van de eerste volledig elektrisch aangedreven concept car in 1991 heeft Hyundai, leider op het gebied van schone mobiliteit, grote stappen voorwaarts gemaakt als het gaat om het verlagen van de CO2-uitstoot.

De komende jaren wil Hyundai het aandeel verkochte emissievrije voertuigen (ZEV’s) verder verhogen. Vóór 2030 moet 30 procent van de wereldwijde Hyundai-verkopen een ZEV zijn. Hyundai verwacht dat dit aandeel in 2040 zal zijn gestegen tot 80 procent. Daarbij horen zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als waterstof-elektrische voertuigen met brandstofcel (FCEV’s).

Op regionaal niveau is Hyundai van plan om in 2035 alleen nog maar ZEV’s te leveren in Europa. In 2040 zullen voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen volledig zijn uitgefaseerd in grote markten, wat aansluit bij de overgang naar schone mobiliteit.

Batterij-elektrische voertuigen (BEV)

In augustus 2020 introduceerde Hyundai het nieuwe line-up merk IONIQ dat geheel is toegewijd aan BEV’s. Daarmee toont het zijn inzet voor een geheel geëlektrificeerde tijdperk. Later in 2020 onthulde Hyundai Motor Group, het moederbedrijf van Hyundai Motor Company, het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) voor BEV’s.

De IONIQ 5, die in februari 2021 op de markt kwam, is de eerste BEV van Hyundai die wordt gebouwd op het E-GMP-platform. De IONIQ 5 heeft een nieuwe maatstaf gezet voor elektrische mobiliteit met duurzame en innovatieve toepassingen, zoals 400V- en 800V multi-charging en Vehicle-to-Load (V2L).

De volgende BEV van Hyundai wordt de IONIQ 6, geïnspireerd op de Prophecy EV Concept die ook op de IAA is te zien. De IONIQ 6 is een BEV met de focus op op maat gemaakte, milieuvriendelijke oplossingen die passen bij elke levensstijl.

Waterstof-elektrische voertuigen met brandstofcel (FCEV)

Hyundai investeert al meer dan 20 jaar in brandstofceltechnologie. In 2013 introduceerde Hyundai de ix35 FCEV, de eerste in serie geproduceerde waterstofauto. Opgevolgd in 2018 door de Hyundai NEXO, de eerste waterstof-elektrisch aangedreven SUV met brandstofcel die vanaf het begin als zodanig ontworpen is. In 2020 leverde Hyundai de XCIENT Fuel Cell af aan de eerste klanten in Zwitserland, de eerste in serie geproduceerde waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen met brandstofceltechnologie. En recent presenteerde Hyundai in München de waterstofbus Elec City Fuel Cell, die nu getest wordt in Europa.

Op de IAA toont Hyundai zijn plannen voor FCEV’s voor de komende jaren, waaronder een waterstof-elektrische MPV die voor 2023 gepland staat. Na 2025 wordt het aanbod verder uitgebreid met een grote SUV met brandstofcel.

Verder gaat Hyundai zijn brandstofcelaandrijflijnen leveren aan allerlei mobiliteits- en andere projecten.

Pijler 2: nieuwe generatie platforms

Hyundai heeft ook flink geïnvesteerd in een nieuwe generatie platforms, bedoeld voor innovatieve vormen van mobiliteit, zoals UAM’s (Urban Air Mobility) en autonoom rijdende voertuigen. Die zorgen voor mobiliteit met meer vrijheid, zónder uitstoot. Deze platforms liggen daardoor volledig in lijn met Hyundai’s visie Progress for Humanity en tonen de inzet van Hyundai voor het verbeteren van de leefbaarheid in steden voor de toekomstige generaties.

Robotaxi op basis van IONIQ 5

Op de IAA Mobility 2021 presenteert Hyundai tevens zijn eerste, baanbrekende robotaxi. In samenwerking met Motional, wereldwijd leider op het gebied van zelfrijdende voertuigen, is op basis van de IONIQ 5 een Level 4 autonoom rijdend voertuig ontwikkeld.

Geavanceerde sensoren geven de robotaxi een technologisch design dat de innovatie van autonoom rijden benadrukt. De IONIQ 5-robotaxi is voorzien van interfaces waarmee de inzittenden op intuïtieve wijze interactie kunnen hebben met het voertuig. In 2023 introduceert Motional zijn volledig autonome taxidienst, waarbij echte passagiers vervoerd zullen worden in de IONIQ 5-robotaxi.

Urban Air Mobility (UAM)

Op de CES 2020 liet Hyundai zijn UAM-concept S-A1 zien, die is ontwikkeld op basis van vier principes: veilig, stil, betaalbaar en de passagier centraal. In 2028 wil Hyundai een volledig elektrisch UAM-model introduceren geoptimaliseerd voor gebruik in de stad. In de 2030 zouden regionale luchtverbindingen tussen nabijgelegen steden mogelijk moeten zijn.

Pijler 3: groene energie

De strategie van Hyundai voor CO2-neutraliteit gaat verder dan alleen de overstap naar ZEV’s. Het doel is om schonere en groenere energie-oplossingen te bieden voor iedereen. Daarbij gaat het niet alleen om het gebruiken van hernieuwbare energie in de eigen fabrieken, maar ook om investeringen in toekomstige technologieën voor de lange termijn. Bijvoorbeeld de productie van groene waterstof met hernieuwbare energie, het Vehicle-to-Grid (V2G) en het Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS).

Groene waterstof

Groene waterstof die met behulp van duurzame energiebronnen wordt vervaardigd via de elektrolyse van water, zal naar verwachting de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Hyundai heeft geïnvesteerd in wereldwijde start-ups als H2Pro, om samen te werken op gebied van groene waterstof. Bovendien wil Hyundai een infrastructuur voor groene waterstof aanleggen in landen waarvan de overheid dit ondersteunt en waar hernieuwbare energie in overvloed is.

CO2-reductie op locatie

Hyundai heeft al diverse maatregelen genomen om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen van zijn fabrieken te verlagen. Bijvoorbeeld door het energieverbruik te verlagen en milieuvriendelijke fabrieken te bouwen die gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen zoals fotovoltaïsche energie.

In juli sloot Hyundai zich samen met andere gelieerde ondernemingen van Hyundai Motor Group aan bij RE100 van Climate Group, een wereldwijd initiatief voor 100 procent hernieuwbare energie. Als onderdeel hiervan zal de Tsjechische fabriek van Hyundai Motor Manufacturing in 2022 als eerste fabriek van het concern worden omgebouwd naar volledig gebruik van hernieuwbare energie. In 2040 moet 90 procent van de wereldwijde elektriciteitsbehoefte van Hyundai afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen. In 2045 is dat percentage 100 procent.

Vehicle-to-grid (V2G)

V2G is een nieuwe technologie die het mogelijk maakt energie vanuit de batterij van een EV terug te voeren in het stroomnet. Daardoor kan op een efficiënte manier worden voldaan aan de energievraag tijdens piekuren, doordat men minder afhankelijk is van fossiele brandstoffen.

Momenteel voert Hyundai verschillende V2G-pilotprogramma’s uit in samenwerking met verschillende stakeholders. Alle toekomstige BEV-modellen van Hyundai worden voorzien van de V2G-functie.

Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS)

Hyundai onderzoekt ook manieren om afgedankte batterijen te herstellen en om te vormen tot nieuwe energieopslagsystemen. Hyundai werkt samen met verschillende lokale energiepartners aan pilotprojecten op dit gebied. Volgend jaar zal een SLBESS op kleine schaal worden getest in Duitsland.

‘IAA Mobility 2021 is de perfecte gelegenheid om onze wereldwijde visie voor CO2-neutraliteit te presenteren. De IAA is weer een mijlpaal op de duurzame reis die we afleggen. Hyundai blijft standvastig op dit gebied en leidend in de ontwikkeling van holistische oplossingen’, zegt Thomas Schemera, Global Chief Marketing Officer bij Hyundai Motor Company.

‘Als aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen streeft Hyundai er ook naar energie-oplossingen te bieden voor bedrijven en de samenleving. Klimaatverandering wordt niet tegengegaan zonder een gecoördineerde aanpak. We blijven ernaar streven meer te doen voor het milieu, bijvoorbeeld met verschillende duurzaamheidsprojecten in de komende maanden. We nodigen iedereen uit om samen met ons te werken aan een schonere toekomst’, voegt Schemera toe.