Clicky


FNV: Normale veiligheidsprocedure NS buiten werking tijdens Grand Prix Zandvoort

FNV: Normale veiligheidsprocedure NS buiten werking tijdens Grand Prix Zandvoort

UTRECHT - FNV Spoor ontving van haar leden de schriftelijke briefing treinpersoneel voor de dagen van de Dutch Grand Prix voor 3, 4 en 5 september. "Net als de melders maken wij ons grote zorgen over de veiligheid rondom de vertrekprocedure tijdens de Dutch Grand Prix (DGP)", aldus FNV Spoor.

Tijdens de DGP krijgt de machinist vertrekbevel terwijl het sein ROOD toont. Bij normaalbedrijf levert dit een veiligheidsincident op: het beroemde door rood sleutelen. Deze handelwijze levert dus een verhoogd risico op het passeren van een rood sein (STS passage) op. In enkele gevallen is het sluiten van de deuren toegestaan maar streng gereguleerd. Vertrekbevel geven bij ROOD is een ernstig veiligheidsincident.

"Wat NS hier doet vergt een enorme, wat ons betreft onverantwoord hoge, alertheid van de machinist, die in de omstandigheden in Zandvoort grote risico's met zich meebrengt. Een dergelijke procedure brengt een verhoogd en onacceptabel risico op STS  passages met zich mee", aldus FNV Spoor.

FNV Spoor heeft haar ernstige zorgen over deze procedure met de directie van NS gedeeld en voorgesteld de vertrekprocedure aan te passen. "NS heeft dit voorstel niet overgenomen! Door de door ons voorgestelde aangepaste vertrekprocedure wordt de kans op STS passages en dus ook op langdurige stremming vanwege STS passages sterk verminderd!"

"NS heeft dus aangegeven ons voorstel niet over te nemen. Ze zijn op ons punt van het ‘door rood sleutelen’ helemaal niet ingegaan en geven aan de door FNV Spoor voorgestelde procedure, omwille van de veiligheid en punctualiteit, niet overgenomen kan worden."

FNV Spoor concludeert dat omwille van deze bijzondere dienstregeling van twaalf treinen per uur Amsterdam Zandvoort v.v. en de punctualiteit die daarvoor nodig is, NS de normale veiligheidstandaard heeft los gelaten. "Dit sluit aan bij een trend. Wij merken dat de directie van NS veiligheid steeds vaker als hinderlijk ziet en dat men steeds vaker de randjes van de regels opzoekt. Waardoor er dus onnodig vaak een verhoogde gevaarzetting ontstaat."
 
"Wij roepen de NS medewerkers ook tijdens de DGP de veiligheid boven de dienstregeling en punctualiteit te stellen en enkel op veilige manier te vertrekken. Want zoals altijd: we werken veilig, of we werken niet", zegt FNV Spoor tot slot.