Clicky


Schopman Transport slachtoffer van e-mail spoofing

Schopman Transport slachtoffer van e-mail spoofing
27-08-2021 19:24 | Criminaliteit | auteur Redactie | Esther van der Wal

OLDENZAAL - Op 17 augustus ontving Schopman Transport op de planning een apart mailtje. Het leek alsof ze het zelf verzonden hadden. In de mail laat het transportbedrijf weten in de buurt te zijn en vraagt aan de ontvanger van de mail of er nog lading is dat ze mee kunnen nemen. De mail zou van Erik Schopman, eigenaar van Schopman Transport uit Oldenzaal, zijn en onderaan de mail staan alle gegevens van het transportbedrijf inclusief KvK-gegevens, bankgegevens etc.

De mail was echter niet door Erik Schopman verzonden. Als ze de mail echter goed bekijken blijkt het e-mailadres op slechts één letter te verschillen van hun eigen e-mailadres. In plaats van de domein @schopman.nl komt deze e-mail van de domein @schopnan.nl een -n in plaats van een -m.

Hier was duidelijk sprake van identiteitsfraude en oplichting en het transportbedrijf neemt dezelfde dag nog contact op met de politie om aangifte te doen. De politie laat weten niets voor het gedupeerde bedrijf te kunnen betekenen omdat er strafrechterlijk nog niets was gebeurd.

Het IT-bedrijf van het transportbedrijf doet zelf wat speurwerk en komt erachter dat het domein schopnan.nl staat geregistreerd in Amerika door een Bulgaars e-mailadres.

Het transportbedrijf belt rond naar collega-transporteurs om te vragen of ook zij zo'n e-mail hebben ontvangen maar dat blijkt niet het geval, tot vandaag, vrijdag 27 augustus. 

Vrijdagmiddag rond 14:00 uur wordt het bedrijf gebeld door de Firma Szinker International Logistics uit Roemenië. Zij hadden de valse e-mail wel gekregen en hebben erop gereageerd.

Zij hebben twee vrachten met trekkerbanden meegegeven aan het aan Schopman gelinkte bedrijf. Fa. Szinker had het Oldenzaalse transportbedrijf nagetrokken en dat kwam volgens hen vertrouwd over. Fa. Szinker ging er ter goeder trouw van uit dat er uit naam van Schopman gehandeld werd.

De trekkerbanden zijn bij Szinker opgehaald echter nooit op het losadres aangekomen. Vermoedelijk zijn deze twee vrachten verduisterd. 

Schopman heeft opnieuw de politie benaderd. Vooralsnog kunnen zij nog steeds niets voor Schopman betekenen omdat in feite Schopman Transport niet benadeeld is. Het is Szinker die twee vrachtwagen kwijt is, niet Schopman, zo redeneert de politie. Wel mag Schopman volgende week vrijdag aangifte komen doen van identiteitsfraude.

Schopman is inmiddels in het bezit van de cmr van de twee ladingen banden en van de gegevens van de trailers en chauffeurs die de lading hebben opgehaald. Wellicht dat zij op deze manier kunnen achterhalen wie de fraude pleegt.

Erik Schopman loopt tegen een muur op voor wat betreft een oplossing voor deze fraude. Daarom wil hij middels zijn verhaal graag andere transportondernemers en verladers waarschuwen voor deze praktijken die blijkbaar in de transportsector ook hun intrede hebben gedaan.

Spoofing via e-mail voorkomen

Let bij e-mails die u ontvangt altijd goed op de afzender. Is de afzender wel werkelijk uw klant? Daarnaast wordt er door criminelen vaak gebrekkig Engels of Nederlands gebruikt. Twijfelt u over de afzender? Neem dan contact op met de vermeende afzender.

Om te voorkomen dat criminelen uw e-mailadres als afzender gebruiken kunt u een SPF-record aanmaken. SPF staat voor Sender Policy Framework (SPF) en is een e-mail validatiesysteem dat speciaal hiervoor bedacht werd. Hoe u een SPF-record aanmaakt kunt u het beste even bij uw provider navragen.


Zijn er meer transportondernemers die het slachtoffer zijn geworden van deze vorm van cybercrime en wilt u uw verhaal met ons delen? Neemt u dan contact op via redactie@transport-online.nl