Clicky


TLN en EVO willen snel oplossing voor hoogtebeperking N345 De Hoven

TLN en EVO willen snel oplossing voor hoogtebeperking N345 De Hoven
04-05-2012 13:00 | Algemeen | auteur de redactie
ZOETERMEER - Sinds een paar maanden is de doorgang onder het spoorviaduct in De Hoven – tussen Zutphen en Apeldoorn - op de N345 gesloten voor voertuigen hoger dan 3,80 meter. Daarmee is de N345 in feite afgesloten voor veel vrachtverkeer. De wettelijke hoogtegrens van vrachtauto's is echter 4,00 meter. Jarenlang hing er bij het spoorviaduct een informatief blauw bord waarop een hoogte van 4,00 meter werd aangegeven. Hiermee was de doorgang voor het vrachtverkeer volgens de wettelijke normen gegarandeerd en reden daarom al jaren vrachtauto’s zonder problemen onder het viaduct door. Met de beperking tot 3,80 meter worden vrachtauto's geweerd. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO willen dat de provincie Gelderland de N345 snel weer geschikt maakt voor vrachtverkeer.

Verwarring voorkomen
TLN en EVO beseffen dat de fysieke ruimte onder het viaduct beperkt is. De doorrijhoogte zou volgens de provincie Gelderland 4,05 tot 4,08 meter bedragen. Theoretisch is het dan ook te onderbouwen dat de hoogtebeperking is geplaatst. De praktijk is echter weerbarstiger. Al jaren rijden er zonder problemen vele vrachtauto’s onder dit viaduct door. Sinds de hoogtebeperking van kracht is staan er meerdere keren per dag vrachtauto’s stil voor het viaduct, waarvan de chauffeur niet onder het viaduct door durft te rijden. Meestal laten chauffeurs de luchtvering van de vrachtauto zakken en proberen ze er heel voorzichtig toch onderdoor te rijden, want fysieke ruimte om hun voertuig veilig te keren ontbreekt. Het spreekt voor zich dat het overige verkeer zich irriteert aan de twijfelende chauffeur, waardoor de stress voor de chauffeur nog groter wordt.

Onderdeel van uitwijkroute
Een ander belangrijk aspect is het feit dat de N345 dient als bewegwijzerde uitwijkroute in geval van een calamiteit op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer. Mocht op de A1 onverhoopt iets gebeuren en alle verkeer wordt over de N345 door De Hoven geleid, dan vrezen TLN en EVO voor een verkeerschaos. Een chauffeur van een vrachtauto van 4,00 meter die lokaal niet bekend is zal namelijk niet een viaduct durven passeren waar een hoogtebeperking van 3,80 meter voor geldt. Een realistisch scenario want op de A1 rijdt veel internationaal georiënteerd vrachtverkeer.

Snelle oplossing noodzakelijk
De N345 tussen Apeldoorn en Zutphen is van groot belang voor het vrachtverkeer. Cijfers van de provincie Gelderland tonen aan dat hier in 2011 op een gemiddelde werkdag tussen de 1.250 en 1.500 vrachtauto’s reden. Het is dan ook zaak dat er snel een oplossing wordt gevonden voor dit probleem, bijvoorbeeld door het wegdek onder het viaduct uit te diepen. TLN en EVO roepen de provincie Gelderland op om hier geld voor vrij te maken en bovendien zo snel mogelijk met Rijkswaterstaat in overleg te treden over het feit dat deze uitwijkroute niet voor alle verkeer berijdbaar is.