Clicky

 
Transport Online - Erik Hoek Transport viert 25 jarig jubileum met Scania 660S V8

Erik Hoek Transport viert 25 jarig jubileum met Scania 660S V8

Erik Hoek Transport viert 25 jarig jubileum met Scania 660S V8
12-08-2021 11:51 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

RIJNSBURG - Erik Hoek Transport uit Rijnsburg nam afgelopen week de eerste in Nederland bestelde Scania 660S V8 als 6x2 combi met een gestuurde naloopas in gebruik. Erik, die zelf op de truck rijdt, nam met een maidentrip met bloemen naar Berlijn alvast een voorschotje op zijn 25-jarig jubileum als transportbedrijf.

De blauw/witte Scania is met zijn drie-assige aanhangwagen echt nog een klassiek geconfigureerde truck. Erik Hoek: “Wij hebben een uitgesproken voorkeur voor Scania; wij rijden eigenlijk niet anders. Normaal kopen wij geen trucks met S-cabines omdat de instap voor de internationale distributie dan toch wel hoog is. Deze truck is daarop de uitzondering.”

De 660pk V8 motor is weer een ander verhaal. “Dat is er een beetje zeg maar ‘gestapeld bijgekomen’”, geeft Erik uitleg. “Dat ik een iets zwaardere motor wilde, stond voor mij vast. Want de 440 pk die ik hiervoor had, was toch een beetje te licht. Mensen zeggen altijd dat bloemetjes niets wegen. Maar als je met snijbloemen op water rijdt, valt dat nog knap tegen. En terug laden wij doorgaans gewoon tot aan het merk. Dus wilde ik wilde wel iets meer kracht en ook weer eens een V8.”

Erik ging eigenlijk voor een R580. “Dat leek mij passend want wij rijden normaal toch met zes cilinders. Uiteindelijk moeten wij ook aan het rendement denken. Maar vanwege ons jubileumjaar, afgelopen februari bestonden wij precies een kwart eeuw, wilden we dat toch vieren. Dan is een nieuwe V8 wel heel feestelijk. Maar al pratende bleek de stap van 580 naar een 650 helemaal niet zo groot. Ik had hem eigenlijk al besteld toen de dealer terug meldde dat er een update zat aan te komen met 660pk en een veel beter verbruik. En ja, wat doe je dan?”

Het werd daarom de nieuwe 660S. “Toen het hebben we het verhaal ook helemaal afgemaakt. Ik geloof niet dat ik veel vinkjes heb overgeslagen op het bestelformulier. Als extra hebben we ook nog de bovenkant van het dashboard met leer laten bekleden. Onze handelsmerk, zeg maar ons ‘call sign’ onderweg zijn de drie oranje lampjes in de grille. Die hebben we die hier verplaatst naar een verchroomde beugel onder de voorspoiler.”

“Mijn eerst truck in 1996 was een 124-400 en dat was destijds ook een primeur voor Nederland toen de 4-serie net was geïntroduceerd. De nieuwe 660S is in totaal de 15de Scania die ik rijd en de vijfde V8. Dat komt zeker ook door de dealer en de organisatie achter de auto. De relatie met Scania Sassenheim is uitstekend. Dat is natuurlijk heel belangrijk maar nóg belangrijker vind ik hoe een dealerorganisatie je onderweg mobiel houdt. En dat is bij Scania uitstekend. Scania heeft mij ook in het buitenland nog nooit laten staan. Mede dankzij de mensen bij Scania Sassenheim en dankzij de andere leveranciers is de nieuwe 660S combi een hele fraaie truck geworden.”

Als we Erik bellen tijdens zijn eerste rit is hij al helemaal enthousiast over de 660S. “Wat ik even niet doorhad, is dat bij de nieuwste update niet alleen de motor maar de hele aandrijflijn naar de laatste stand der techniek getild is. Ik rijd dus nu ook met de nieuwe G33CM versnellingsbak, de vernieuwde achteras én de nieuwste R4700 retarder die nog weer 200 Nm extra remvermogen op de schaal zet. Die bak heeft een échte overdrive, dus de twaalfde gang is hier prise direct. Dat maakt wél het verschil. Bij 90 km/h draait de motor amper 1.000 omwentelingen per minuut. De auto is daardoor ook héél stil. Daarbij hebben we gekozen voor volledige luchtvering. Samen met de souplesse van deze motor lijkt het wel of ik op een touringcar rijd. En trekken he? Pk’s en koppel zat. Met die 440 moesten er vaak een paar stappen af. Deze schakelt soms één gang terug en stapt dan zo weer naar de 90!”

Wat Erik nu al kan zien, is dat de dealer niets teveel gezegd heeft over het betere verbruik. “De truck heeft amper 2.000 kilometer op de teller staan maar is nu al zuiniger dan mijn 440 ooit geweest is”, meldt Erik enthousiast. “De auto absoluut nog niet ingelopen. Maar toch rijdt hij met zijn 660 pk, met dik veertig ton nu al 30 liter op de 100! Dat lijkt niet spectaculair maar daarbij moet je bedenken dat wij werken met een TRS koeling. Die wordt hydraulisch/elektrisch aangedreven door de motor-PTO. Dus die één op drie is inclusief de brandstof voor de koeling.”

Erik Hoek transport zit in het geconditioneerde transport en rijdt groupage van bloemen en planten. “Naast deze nieuwe combi hebben we nog drie trekker/oplegger combinaties voornamelijk op Berlijn en Parijs rijden met bloemen en planten. Retour nemen we dan alle vracht mee die wordt aangeboden. Bij ons doen de auto’s jaarlijks een beste boodschap maar deze gaat jaarlijks niet meer dan een ton rijden dus ik hoop er een jaartje langer mee te kunnen doen.”

Foto's

  • Bunnik Creations
    Bunnik Creations
  • Bunnik Plants
    Bunnik Plants
  • HSM
    HSM
  • J.Roeland
    BAARS

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,137
Diesel1,754

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions