Clicky


Eerste tien uit serie van 25 DAF XF 480 SC trekkers afgeleverd aan De Rijke Group

Eerste tien uit serie van 25 DAF XF 480 SC trekkers afgeleverd aan De Rijke Group
02-08-2021 13:29 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

ROTTERDAM/BARENDRECHT - Als vervanging van evenzovele oudere voertuigen neemt De Rijke Group in Rotterdam-Botlek 25 nieuwe DAF XF 480 FT Space Cab 4x2 trekkers in gebruik. DAF-dealer BEST Trucks Barendrecht leverde de eerste tien -in de bekende geelgroene kleuren gespoten- voertuigen en voorzag deze van een uitgebreid chauffeurspakket. Binnenkort ontvangt de internationaal opererende logistieke dienstverlener de resterende nieuwe DAF XF trekkers.

Barend van der Heijden is bijna twee decennia in dienst bij het hechte, zelfstandige familiebedrijf en als Business Unit Manager onder meer verantwoordelijk voor het totale voertuigpark. “Voor de Benelux praat je dan over 135 trekkende eenheden, 55 trailers (Tautliners, geconditioneerd en silo red.) plus ongeveer 250 verschillende containerchassis. Tel je onze vestiging in Frankrijk erbij gaat het al gauw over 250 tot 300 voertuigen. Het grootste gedeelte is uitgevoerd als trekker, maar in Frankrijk rijden ook de nodige bakwagens en mega-combi’s.

Met DAF Trucks begonnen wij in de zeventiger jaren en nu komt ongeveer 90 procent van onze voertuigen uit Eindhoven. Deze XF 480 Space Cab voldoet prima aan onze ondernemerseisen en de wensen van onze trouwe chauffeurs. In het verleden reden we ook nog met de nodige DAF CF-en, maar we gaan nu toch weer volledig terug naar de XF. Compleet uitgeruste echte chauffeursauto’s met een geautomatiseerde TraXon transmissie, MX Engine Brake, Predictive Cruise Control, dubbele zwaailampen op het dak, een universeel in heel Europa werkend tolwegkastje van Shell, ADR-pakket, de nodige spoilers en op vijf trekkers is een compressor voor het droge bulkvervoer gemonteerd.

Aan onze ervaren en betrouwbare chauffeurs is absoluut gedacht met een luxe stoel, comfort bed, koelkast en vanaf nu ook een standairco en magnetron. Verder biedt deze cabine voldoende ruimte en comfort. Iets dat door onze chauffeurs absoluut gewaardeerd wordt. Om ook met deze nieuwe trekkers weer optimaal uit de voeten te kunnen, biedt de leverende dealer ons een voor de Code 95 meetellende aflevercursus aan, waarin alle fijne kneepjes van het nieuwe voertuig de revue passeren. De DAF’s scoren bij ons goed op brandstofverbruik, maar de ervaring leert ook dat die scholing bijdraagt aan nog gunstigere waarden.

Via onze Transics boordcomputers, maar zeker ook met de Driver Performance Assistant (DPA) van DAF in de auto kunnen we gemiddelde verbruikscijfers nauwkeurig vaststellen en wij organiseren regelmatig een competitie tussen onze chauffeurs. Om de betrouwbaarheid en inzet te maximaliseren zijn via BEST Trucks reparatie- en onderhoudscontracten afgesloten. Voor het eventuele klein onderhoud hebben wij nog wel een eigen werkplaats beschikbaar.”

Aardige anekdote is dat in 2007 bij DAF Trucks het 750.000e bedrijfsvoertuig van de band liep. Een XF 105 met in de cabinekleur geel mee gespoten spiegels voor De Rijke Group. Grondlegger Cees de Rijke was daarbij en toen al heel duidelijk over de keus voor DAF. “De chauffeur zit in een hedendaagse DAF cabine beter dan op de bank thuis.” Bij de keus voor de nu nieuwe DAF XF trekkers heeft De Rijke Group zeker gekeken naar opties op de markt. “Gelet op de afstanden die wij afleggen en de gewichten waar wij mee rijden is een moderne, zuinige en schone Euro 6e MX-13 diesel nu nog steeds de beste oplossing. Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van alternatieven op de voet en stemmen die af op onze behoeften en die van onze klanten. Samen hebben wij absoluut veel aandacht voor milieu en duurzaamheid, maar kijken ook zeker naar de haalbaarheid daarvan in de praktijk. Bij een volgende aankoop zal er absoluut sprake zijn van meer mogelijkheden op dat gebied."

De hoofdvestiging van de Rijke Group zit op een zorgvuldig gekozen strategische positie in Spijkenisse en de Centrale transportplanning gebeurd vanuit de vestiging in Rotterdam Botlek. Om de internationale klantenkring optimaal van dienst te zijn, kent het bedrijf inmiddels 32 vestigingen in 8 Europese landen, heeft een joint venture in het Midden-Oosten en biedt werk aan 1.300 medewerkers.

oorsprong van De Rijke Group gaat ruim driekwart eeuw terug. Het was opa Cees de Rijke, die in 1945 met oud Amerikaans legermaterieel begon in het agrarisch en regio-gebonden vervoer. Later kwam daar het transport van chemische vloeistoffen in tankwagens bij. Zoon Leen de Rijke trad in de jaren ’60 toe en ontwikkelde vooral de buitenlandse activiteiten. De Benelux, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië kwamen daarmee nog beter in beeld.

Leen zijn zoons Kees en Jeroen traden als derde generatie ongeveer drie decennia later toe tot het bedrijf en vormen de huidige directie. Bij hen ligt de nadruk nog meer op volledige ontzorging van relaties, verzorging van de complete internationale Supply Chain, bijbehorende totaaloplossingen en faciliteiten, moderne IT-ondersteuning, (deels geconditioneerde) Warehousing & Value Added Logistics. Ook is het bedrijf ISO 9001-2015, SQAS, AEO, Responsible Care en Rotterdam Ecostars gecertificeerd.

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • Bek en Verburg BV
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions