Clicky


Grootste Britse supermarktketen Tesco biedt vrachtwagenchauffeurs 1.000 pond bonus in strijd tegen chauffeurstekort

Grootste Britse supermarktketen Tesco biedt vrachtwagenchauffeurs 1.000 pond bonus in strijd tegen chauffeurstekort
28-07-2021 11:30 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

LONDEN - Britse vrachtwagenchauffeurs krijgen duizenden britse ponden aangeboden om bij grote retailers aan het werk te gaan in de strijd tegen het chauffeurstekort. De Road Haulage Association is echter bang dat dit ten koste zal gaan van de kleine transporteurs die deze bonussen niet kunnen betalen.

Tesco, de grootste supermarktketen van Groot-Brittannië, heeft aangeboden £ 1.000 te betalen aan vrachtwagenchauffeurs die vóór 30 september in dienst treden. Omgerekend is dat zo'n 1.175 euro.

Het chauffeurstekort is, naast de gevolgen van de Brexit, mede een gevolg van de strenge quarantaineregels die in Groot-Brittannië gelden. Het wordt ook wel de 'pingdemic' genoemd. In de Britse corona-app krijgt men een waarschuwing, een 'ping', als men in contact is geweest met een besmet persoon. Daarna moet de persoon dan tien dagen in quarantaine. Deze quarantaine geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs. Met lege schappen in Groot-Brittannië tot gevolg. Ook brandstofleverancier BP heeft al enkele tankstations tijdelijk moeten sluiten omdat de brandstof op was.

Het tekort aan chauffeurs wordt op dit moment al geschat op 100.000 chauffeurs. 

Een woordvoerder van de Road Haulage Association zegt: "Sommige van onze leden hebben ons verteld dat ze zoethoudertjes moeten betalen om chauffeurs voor hen te laten werken. Maar de tarieven van chauffeurs stijgen zeker in de sector naarmate de vacatures groeien."

De RHA schat dat het tekort aan chauffeurs dit jaar is gestegen van 60.000 naar 100.000, mede doordat 15.000 niet-Britse chauffeurs als gevolg van de Brexit ergens anders heen moesten.

Het wijst ook op een achterstand van 30.000 chauffeurstests voor vrachtwagens die zijn uitgesteld tijdens lockdowns.

De RHA dringt er bij de regering op aan om volledig gevaccineerde chauffeurs en ander logistiek personeel dat is bevolen om thuis te blijven, door te laten werken als ze dagelijks negatieve resultaten opleveren.

Ministers hebben tot dusverre weerstand geboden aan oproepen van de organisatie om de toegang voor chauffeurs uit EU-landen te vergemakkelijken.