Clicky


Deutsche Bahn: 1,3 miljard euro schade door overstromingen

Deutsche Bahn: 1,3 miljard euro schade door overstromingen
23-07-2021 15:22 | Algemeen | auteur ANP/DPA

DÜSSELDORF - De schade aan de Duitse spoorwegen is enorm na de overstromingen van vorige week. Deutsche Bahn schat de kosten voor het herstel in op 1,3 miljard euro. Zo zijn honderden kilometers spoor, vijftig bruggen en tientallen stations zwaar beschadigd.

Deutsche Bahn verwacht de meeste schade voor het einde van het jaar te kunnen herstellen. Het spoorverkeer moet tegen die tijd voor het grootste deel weer normaal kunnen rijden. Op plekken in de deelstaat Rijnland-Palts zou dat wat langer kunnen duren.

Zo'n tweeduizend medewerkers van de Duitse spoorwegen zijn "de klok rond" bezig met herstelwerkzaamheden. Er lopen gesprekken met de federale overheid over de financiering van de restauratie van het spoornet. Deutsche Bahn onderzoekt ook in hoeverre de schade is verzekerd.

Er wordt door de Duitse overheid al gewerkt aan een pakket van vermoedelijk miljarden euro's voor het herstel van de door overstromingen getroffen gebieden. Hoe hoog dat bedrag zal zijn, is nog niet bekend. Dat komt doordat de omvang van de schade nog niet is vastgesteld. Door de watersnoodramp kwamen zeker 170 mensen in Duitsland om het leven, onder wie vijf brandweerlieden.

De gevolgen van de watersnood voor het spoor in Nederland waren aanzienlijk kleiner. ProRail, dat de spoorwegen beheert, schat dat de schade op ruim 500.000 euro uitkomt. Het gaat onder meer om kosten voor de vervanging van elektrische onderdelen voor een stuk ondergelopen spoor bij Eijsden.

"Het zwaartepunt van de overlast zat echt in België en Duitsland", aldus een ProRail-woordvoerder. "Dat neemt niet weg dat het heel vervelend is voor de bewoners die wel waterschade hebben. We leven ontzettend met hen mee."

Bij het vervangen van spoorwegonderdelen houdt ProRail nu rekening met extreem weer dat in de toekomst vermoedelijk vaker zal voorkomen door klimaatverandering. Zo werkt de spoorwegbeheerder al aan diepere of bredere sloten langs de rails om meer neerslag op te vangen.