Clicky


Aanleg Blankenburgtunnel leidt tot grote verliezen

Aanleg Blankenburgtunnel leidt tot grote verliezen
24-02-2012 13:43 | Algemeen | auteur de redactie
De aanleg van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam leidt tot grote verliezen voor omwonenden en bedrijven, zo blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het onafhankelijk adviesbureau Triple E. In opdracht van Natuurmonumenten onderzocht Triple E de economische gevolgen van de snelwegplannen. De conclusie luidt dat huizenbezitters langs het Blankenburgtracé miljoenen euro's kwijt zijn als de nieuwe oeververbinding wordt aangelegd. Ook jachthavens, horeca en andere ondernemers in het gebied derven miljoenen aan inkomsten.

Adviesbureau Triple E berekende dat woningen in een cirkel van 300 meter 10 procent van hun waarde verliezen. Bij de iets verder gelegen woningen gaat het om 5 procent waardeverlies. In totaal worden circa 2650 huiseigenaren in onder meer Vlaardingen en Schiedam getroffen. Samen verliezen zij 20 miljoen euro. Als de rijksweg wordt doorgetrokken naar de A4 en A13 leidt dat bij ruim 4400 woningen tot een waardevernietiging van 60 miljoen, aldus de onderzoekers.

Triple E onderzocht ook hoeveel ondernemers in het gebied getroffen worden door de aanleg van de nieuwe verbinding.Het Blankenburgtracé raakt de omzet van ongeveer 50 bedrijven (jaaromzet: 11,5 miljoen euro). Het gaat voornamelijk om ondernemingen die afhankelijk zijn voor hun inkomsten van natuur en recreatie in het Midden Delfland-gebied, zoals jachthavens en horeca. Als de weg verlengd wordt naar de A4 en A13 worden nog eens ruim tachtig bedrijven (met een totale jaaromzet van 20 miljoen) getroffen. Samen verliezen die jaarlijks tonnen aan inkomsten.

Over meerdere jaren gerekend gaat het om tientallen miljoenen. Volgens Toine Cooijmans, beleidsmedewerker van Natuurmonumenten ziet het somber in. "De werkelijke financiële schade is vele malen groter. En dan hebben we het nog niet eens over de 'onbetaalbare' waarde van het natuurgebied zelf."

Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil het Rijk een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15. Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg. Op dit moment liggen er twee opties: de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van Midden Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den Haag en Delft. Een bijzonder gebied en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is daarentegen veel beter in te passen en brengt veel minder schade toe aan leefomgeving en natuur. De Tweede Kamer is zeer kritisch en buigt zich binnenkort opnieuw over de plannen.