Clicky

 
Transport Online - CNV: Beveiligers op Schiphol zijn niet gerust op deltavariant

CNV: Beveiligers op Schiphol zijn niet gerust op deltavariant

CNV: Beveiligers op Schiphol zijn niet gerust op deltavariant
14-07-2021 16:30 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

SCHIPHOL/UTRECHT - Beveiligers op Schiphol maken zich zorgen over de toenemende drukte op de luchthaven. "Het is vaak hutje mutje in de rij voor de controles. Beveiligers zijn er absoluut niet gerust op hoe het er nu aan toegaat, zeker nu de deltavariant rondwaart", zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.

Maas heeft inmiddels van meerdere beveiligers bezorgde signalen gekregen. Zoals van deze beveiliger: "Ik begin mij nu een beetje zorgen te maken over hoe Schiphol weer omgaat met het virus. We staan echt hutje mutje te werken, vol stouwen eigenlijk van de passagiers. We kunnen totaal geen afstand houden van de passagiers en collega’s… Er moeten echt weer maatregelen getroffen gaan worden want dit gaat niet goed!"

Volgens Maas is deze beveiliger zeker niet de enige die zich ongerust maakt. "Vanwege de eerdere versoepelingen zijn er nu veel meer vakantievluchten en is het in korte veel drukker geworden op de luchthaven. Hierdoor is Schiphol in allerijl aan het opschalen. Maar intussen gaat wel de deltavariant rond."



Daarom is het volgens hem extra vreemd dat Schiphol eerdere instructies rond corona heeft losgelaten. "Een tijdlang zijn er, ook op ons aandringen, strengere werkinstructies geweest om het aantal contactmomenten tussen beveiligers en passagiers te verminderen en besmettingen te voorkomen. Bijvoorbeeld minder snel overgaan tot fouilleren. Dat heeft goed gewerkt. Maar we zien nu dat Schiphol die werkinstructies weer heeft aangepast."

Volgens Maas komt hierdoor een veilige werkplek voor de beveiligers in de knel. "We zien volle rijen, met passagiers die vaak dicht op elkaar staan. Passagiers kunnen na het inchecken de ruimte weer opzoeken. Maar voor de beveiligers is dat anders. Zij zitten continu in die drukte. Daar komt bij dat afgelopen tijd veel nieuwe beveiligers aan de slag zijn gegaan. Zij kunnen nog niet alle taken uitvoeren, wat voor extra druk zorgt bij de beveiligers die al langer rondlopen."

Een terugkerend issue op de luchthaven is de afstandsregel. Schiphol moet zich officieel houden aan de 1,5 meter afstand, maar heeft een wettelijke ontheffing voor de check-in, security en boarding. "Maar alléén bij noodzaak, is daarbij duidelijk gesteld’, zegt Maas. ‘Het lijkt er nu sterk op dat Schiphol daar wel erg makkelijk over denkt. Het is druk, dus er is noodzaak, dus gaat die 1,5 meter afstand meteen overboord. De meeste stickers op de grond zijn inmiddels ook al weggehaald, dat vinden we vreemd en niet passen bij de huidige penibele situatie."

CNV Vakmensen wil van Schiphol meer aandacht en actie voor de beveiligers. "Zeker na de miskleun van het kabinet, met een veel te optimistische inschatting van de situatie, moet ook Schiphol ontzettend op de qui vive zijn. We willen een betere spreiding van de passagiers over de luchthaven en meer afstand in de rijen. Er moeten ook meer lanes open, met meer beveiligers. De bezetting is nu vaak te krap, wat voor onveilige situaties zorgt. Het kan op verschillende plekken beter. Op de M-pier bijvoorbeeld zijn de lanes heel dicht op elkaar gezet, waardoor beveiligers vaak rug aan rug staan en minimale afstand tot collega’s hebben."

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,983
Diesel1,618

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions