Clicky


Maastunnel: 70 jaar de trots van Rotterdam

Maastunnel: 70 jaar de trots van Rotterdam
14-02-2012 19:26 | Algemeen | auteur de redactie
ROTTERDAM - Vandaag is het precies 70 jaar geleden dat de Maastunnel werd geopend. Burgemeester Droogleever Fortuijn gaf op 15 juni 1937 het startsein voor de bouw van deze hoogstnoodzakelijke oeververbinding. De oorlog zorgde voor twee maanden vertraging. Op 14 februari 1942 is de tunnel zonder veel feestelijkheden ingewijd.

Rotterdamse trots
De tunnel heeft altijd enorm tot de verbeelding van Rotterdammers gesproken. In de jaren vijftig toen de fiets nog het belangrijkste vervoermiddel was, stonden er dagelijks lange rijen fietsers op weg naar werk of huis. Politie te paard hield een oogje in het zeil. In die tijd was de Maastunnel ook een geliefde bestemming van schoolreisjes.

De tunnel anno nu
Dagelijks maken zo'n 100.000 mensen gebruik van de tunnel. Iedere werkdag passeren er gemiddeld 75.000 auto’s en 4000 fietsers. De tunnel heeft de tand des tijds goed doorstaan, maar behoeft wel onderhoud. Naast het reguliere dagelijkse onderhoud is het nu tijd voor grootschalige onderhoudswerkzaamheden. De afgelopen jaren is een start gemaakt met het reinigen van de ventilatiekanalen. De tunnel wordt aangepast aan nieuwe wetgeving op het gebied van veiligheid. Op dit moment wordt gestudeerd op een manier om de tunnel nog vele jaren de trots van Rotterdam te laten zijn.

Wethouder Alexandra van Huffelen: "We zijn er trots op dat de Maastunnel al 70 jaar deel uitmaakt van het DNA van de stad. Veel Rotterdammers hebben verhalen over de Maastunnel. Daarnaast is het een vitale verbinding tussen noord en zuid. We moeten alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de tunnel nog vele jaren meegaat."



Unieke prestatie
De Maastunnel is de eerste Europese afgezonken tunnel en is nog steeds de langste tunnel onder water in Europa. Drie ingenieurs van Gemeentewerken hebben voorafgaand aan het ontwerp van de tunnel een studiereis gemaakt door de Verenigde Staten. Met name de Hollandtunnel in New York is een inspiratiebron geweest voor de Maastunnel.

De tunnel heeft destijds 18 miljoen gulden gekost. Hij is ontworpen door A.J. van der Steur, die ook tekende voor het Oogziekenhuis en museum Boijmans van Beuningen. Naast de bijzondere vormgeving is de inrichting van de tunnel vooruitstrevend. Voetgangers, fietsers en autoverkeer zijn gescheiden. Dat is een van de succesfactoren van de tunnel. De tunnel is voorzien van een voor die tijd futuristisch ventilatiesysteem dat tot op de dag van vandaag functioneert.