Clicky


‘Metro Spijkenisse reed te hard en kon onvoldoende afremmen’

‘Metro Spijkenisse reed te hard en kon onvoldoende afremmen’
12-07-2021 10:51 | Ongevallen | auteur ANP

ROTTERDAM - Het ongeluk waarbij een metro in Spijkenisse op 2 november vorig jaar door een stootblok reed, kon gebeuren doordat de maximumsnelheid te hoog was voor het opstelspoor en er onvoldoende afgeremd kon worden. Dat is de conclusie van het onderzoek dat vervoerder RET deed in Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

De metro trok nadat de laatste passagiers waren uitgestapt op tot 57 kilometer per uur, waar 70 kilometer is toegestaan, aldus de RET. Op het spoordeel waar geremd had moeten worden, gebeurde dit niet direct, waardoor de metro nog te hard het opstelspoor opreed. Het antiblokkeersysteem reageerde en in combinatie met een glad spoor door regen kon er onvoldoende geremd worden. Het stootjuk dat de metro moest tegenhouden kon slechts een metro aan die 15 kilometer per uur rijdt, terwijl de metro 45 kilometer per uur reed en doorschoot.

"De bestuurder wordt niets verweten, wel scherpen we de opleiding aan", laat Maurice Unck, algemeen directeur van de RET weten. Zo wordt er meer aandacht besteed aan anticiperen op bijzondere weersomstandigheden en rijden de bestuurders over alle spoortrajecten om deze te leren kennen. De bestuurder van de betreffende metro is, omdat dat standaard is bij een dergelijk ongeval, destijds tijdelijk geschorst. Unck: "Voor hem was het ongeluk ingrijpend en hij is nog steeds niet aan het werk."

Om herhaling te voorkomen heeft de MRDH de maximale snelheid op alle opstelsporen van 35 kilometer per uur voorlopig teruggebracht naar 20 kilometer per uur en doet onderzoek. Het spoor bij De Akkers is tot op heden buiten dienst. De financiële schade door het ongeluk bedraagt een miljoen euro.

Bij het ongeluk bleef het voorste metrostel op een hoogte van ongeveer tien meter hangen, opgevangen door een kunstwerk in de vorm van een grote walvisstaart. Er waren geen passagiers in de metro en de machinist raakte niet gewond, hij kon het voertuig zelf verlaten. Onder meer twee hijskranen werden ingezet voor de bergingswerkzaamheden. Daarvoor werden drie woningen ontruimd. Beelden van ongeluk gingen destijds de wereld over.

Foto's

  • J.Roeland
    DE RIJKE
  • J.Roeland
    DE RIJKE