Clicky


Port of Antwerp kent eerste halfjaar groei

Port of Antwerp kent eerste halfjaar groei
09-07-2021 16:42 | Haven Nieuws | auteur Redactie

ANTWERPEN - In de eerste zes maanden van dit jaar werd 120 miljoen ton overgeslagen, een stijging van 5 procent tegenover dezelfde periode in 2020 en status quo tegenover 2019. Ondanks de impact van de voortdurende coronacrisis, konden alle goederenstromen groei optekenen. Ook de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland laat positieve cijfers zien. De uitgebreide shortseaverbindingen als antwoord op de Brexit missen daarmee hun effect niet.

Groei ondanks voortdurende coronacrisis

Containers zijn het enige cargotype dat sinds 2014 onafgebroken bleef groeien, en steeg de eerste jaarhelft met 4,3 procent tegenover 2020 en 3,9 procent tegenover 2019 (in ton). Conventioneel stukgoed groeit met 41,2 procent ten opzichte van 2020 en evenaart de overslag van de eerste 6 maanden van 2019. De overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, groeide met 37,8 procent door een piek in de aanvoer van staal. RoRo deed het eveneens uitstekend in 2021 en steeg met 22 procent tegenover de eerste jaarhelft van 2020.

De overslag van droge bulk groeide met 7,5 procent en schommelt meer omdat sommige producten zoals meststoffen seizoensgebonden zijn. De vloeibare bulk groeide licht met 1,3 procent tegenover 2020 maar daalde met 6,1 procent tegenover 2019. Brandstoffen kenden in mei de sterkste volumes sinds oktober vorig jaar, terwijl de overslag van chemicaliën met 8,9 procent groeide in de eerste helft van dit jaar t.o.v. 2020. De vraag naar chemicaliën boomt wereldwijd door het herstel van de industriële productie en overstijgt het pre-pandemie niveau.

Brexit: groei in een dalende markt

Met een jaarlijkse goederenstroom van circa 15 miljoen ton, is het Verenigd Koninkrijk de derde maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. De start van de Brexit begin dit jaar zorgde voor grote uitdagingen door meer controles, langere transittijden en hogere kosten. Als gevolg hiervan daalde de goederenstroom tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Ondanks deze moeilijke omstandigheden, tekende de haven van Antwerpen daarentegen in de eerste jaarhelft een groei van 11,1 procent op in de totale overslag met het VK en 12,1 procent met Ierland vergeleken met de eerste zes maanden van 2020.

Als voorbereiding op de Brexit heeft Port of Antwerp volop ingezet op een verdere uitbreiding van de short sea verbindingen met het VK en Ierland om de modal shift van ferry- naar containertransport te realiseren. Vijf jaar na het brexitreferendum is de Antwerpse haven ondertussen verbonden met 12 Britse en Ierse havens en zien we dat Ierse importeurs en exporteurs steeds vaker de landbrug over het VK links laten liggen en kiezen voor een rechtstreekse maritieme verbinding.

Antwerp@C zet belangrijke stap richting CO2-reductie

Het Antwerp@C consortium zet belangrijke stappen vooruit in de transitie naar een duurzame, koolstofarmere haven. De haalbaarheidsstudies zijn afgerond. Het consortium bereidt zich voor de ontwerpfase aan te vatten. Het project, een initiatief van Air Liquide, BASF, Borealis, ExxonMobil, INEOS, TotalEnergies, Fluxys en het Havenbedrijf Antwerpen, heeft het potentieel om de CO2-uitstoot in de haven van Antwerpen tegen 2030 met de helft te verminderen door CO2 af te vangen en te gebruiken of permanent op te slaan.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp: “Dat de Brexit grote gevolgen zou hebben voor het goederenvervoer tussen Europa en het  Verenigd Koninkrijk wisten we. Door ons goed voor te bereiden en in te zetten op shortseaverbindingen en LoLo lading kunnen we de uitdagingen omzetten in opportuniteiten. De positieve halfjaarcijfers in de overslag met het Verenigd Koninkrijk en Ierland bevestigen dit. Antwerpen wil na de Brexit meer dan ooit dé gateway zijn tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland.”

Annick De Ridder, havenschepen: “Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin we 2021 zijn gestart, kunnen we laten zien dat de haven stand houdt en opnieuw zelfs groei optekent in de containeroverslag. De economische urgentie voor extra containercapaciteit is dus opnieuw en meer dan ooit aangetoond. De cijfers zijn een bevestiging van de veerkracht van onze haven én van de flexibiliteit van alle werknemers die ervoor zorgen dat alles steeds blijft draaien.”