Clicky


Heineken brengt bier naar binnenstad met elektrische tankbiertruck

Heineken brengt bier naar binnenstad met elektrische tankbiertruck
06-07-2021 13:49 | Transport | auteur Redactie

AMSTERDAM/LEIDEN - Vanaf vandaag, dinsdag 6 juli, bevoorraadt bierbrouwer Heineken cafés in de Amsterdamse binnenstad met de allereerste elektrisch aangedreven mini tankbiertruck ter wereld. Als het aan de brouwer ligt zijn dieseldampen in het historische hart verleden tijd.

“Heineken heeft een sterke groene ambitie en hierbij kijken we naar de hele keten. Dat gaat uiteraard ook over schoon transport. Ik ben blij dat we een groot gewicht zoals tankbier nu duurzaam kunnen vervoeren”, aldus algemeen directeur Hans Böhm.

Het gaat niet alleen om uitstoot en roetdeeltjes, ook de decibellen worden flink teruggedrongen want de nieuwe elektrische truck is fluisterstil. “Deze nieuwe wijze van vervoeren komt de leefbaarheid voor iedereen die in de binnenstad woont, werkt of bezoekt ten goede. Bijkomend voordeel is dat dankzij deze sprong voorwaarts je nog beter kan genieten van een biertje op bijvoorbeeld een terras. Ik hoor liever lachende mensen en mooie muziek dan een ronkende motor die ook nog eens stinkt en verstikt.” 

De tankbiertruck is kleiner dan zijn voorganger en daardoor veel wendbaarder; dat is fijn voor de chauffeur maar het is ook voordelig voor de verkeersveiligheid. De tankbiertruck voedt zich met groene stroom en hiermee doet Heineken de ‘huiskleur’ nog meer eer aan dan het al deed. Vorig jaar augustus werd bekend dat al het Heineken® bier voor de Nederlandse markt 100 procent groen wordt gebrouwen. Dat daar nu ook verduurzaming van het transport aan wordt toegevoegd is een mooie mijlpaal en een opmaat naar meer schone kilometers.  

Laden en lossen 

Elektrisch transport gaat niet zonder slag of stoot. Waar het in personenvervoer al behoorlijk gemeengoed is, is het in het goederensegment nog zoeken naar voldoende trekkracht. Die ontwikkeling vindt volop plaats. Dat neemt niet weg dat het gewicht van de lading vooralsnog verdeeld moet worden over meerdere wagens en ritten. Die vlieger gaat ook op voor Heineken; vanuit de brouwerij in Den Bosch rijdt een grote vrachtwagen met 200 hectoliter vers bier naar de rand van de stad.

Daar wordt 30 hectoliter overgepompt naar de kleinere en 100 procent elektrische tankbiertruck die fluisterstil en zonder uitstoot circa vijf cafés van vers Heineken, Amstel of Brand bier voorziet. Eenmaal leeg zal de truck aan de rand van de stad weer stroom en bier gaan tanken om z’n weg naar het historische hart van de stad te vervolgen. 

De nieuwe trucks zijn een stuk lichter dan hun voorgangers en voldoen aan de norm van maximaal 7.5 ton om kades en bruggen te beschermen. In deze eerste fase zullen er in Amsterdam twee elektrische tankbiertrucks rijden. Heineken is voornemens om komende jaren het wagenpark voor stadsdistributie schoner en geluidsarmer te maken. 

Groen transport in stroomversnelling 

Omdat elektrisch tankbiertransport relatief nieuw is was het in aanvang nog even zoeken naar de spelregels. Ook dat hoort bij pionieren. Voordat je als brouwer kan investeren in elektrisch biertransport moet duidelijk zijn welke do’s en dont’s er in de binnenstad van kracht zijn. Op welke tijden mag er eigenlijk gereden geworden? Want vaker heen en weer om stroom en bier bij te tanken betekent ook andere rijtijden. Hoe zit het met de infrastructuur voor laadpalen en de parkeergelegenheid? Mede dankzij de inspanningen van Wethouder Egbert de Vries hebben Gemeente Amsterdam en Heineken elkaar helemaal gevonden in de gezamenlijke ambitie om de stad schoner en stiller te krijgen.  

Heineken gaat voor zero 

Heinekens stap in elektrisch transport sluit naadloos aan op het op 23 juni gepresenteerde ‘Samenwerkingsakkoord Logistiek 020’. In dit akkoord staan heldere afspraken over verbetering van de verkeersveiligheid, de bescherming van kades en bruggen, de zero-emissie zone voor vracht- en bestelverkeer dat vanaf 2025 van kracht is, meer leefruimte en schone lucht voor bewoners van de binnenstad.

Met de stap van Heineken verdwijnen hun grote tankbierwagens definitief uit het straatbeeld in de binnenstad. Los van de uitstoot in de stad, veiligheid en het gewicht, reduceert Heineken met de nieuwe truck en de mobiele city hub de CO2 uitstoot met ruim 40 procent op het volledige transport vanaf de brouwerij in Den Bosch. Dat proost toch een stuk frisser. Heineken hoopt van harte dat hiermee de groene weg omhoog is ingezet. 

Brouwen aan een betere wereld 

De stap om tankbier in de Amsterdamse binnenstad met elektrisch transport te gaan leveren is onderdeel van Heinekens Brew a Better World aanpak waarin groei én duurzaamheid hand in hand gaan. Eerder maakte Heineken bekend cafés in Utrecht lichter, stiller en schoner te bevoorraden. Het bier dat in Zoeterwoude wordt gebrouwen voor de export gaat inmiddels per elektrisch containerschip naar de Rotterdamse haven. Stap voor stap wordt Heineken hiermee nóg groener.

Naast groen brouwen en vervoeren zet Heineken ook in op recycling van verpakking- en promotiemateriaal en het hergebruik van materialen na sluiting of verbouwing van een horecazaak. Binnen tien jaar wil de brouwer de materiaalkringlopen hebben gesloten. Als de consument straks een rondje geeft in de kroeg, dan heeft al het materiaal er al een rondje op zitten.

Innoveren doet Heineken samen. De elektrische tankbiertruck is mede mogelijk gemaakt door Abrex, Daimler, Duotank, Fastned, TVE Reclameproducties en Veldhuizen