Clicky


ACM doet onderzoek naar huurwoningwebsites die consumenten misleiden

ACM doet onderzoek naar huurwoningwebsites die consumenten misleiden
06-07-2021 10:21 | Binnenland | auteur Redactie

DEN HAAG - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar huurwoningwebsites die consumenten mogelijk misleiden. Het gaat om websites die een groot aanbod aan huurwoningen tonen, waarop je na betaling kunt reageren. De ACM heeft via haar loket ACM Consuwijzer veel klachten ontvangen over deze websites. Consumenten geven aan dat veel van de getoonde huurwoningen niet beschikbaar zijn of soms zelfs niet bestaan. Als consumenten via deze websites interesse tonen in een woning lukt het niet om in contact te komen met de verhuurmakelaar.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is voor consumenten in de huidige woningmarkt heel moeilijk om een geschikte huurwoning te vinden. Er zijn huurwoningwebsites die misbruik maken van deze situatie. Consumenten wordt beloofd dat zij met een betaald abonnement op zo’n website toegang krijgen tot een breed en uniek woningaanbod. In de praktijk blijkt vervolgens dat de woningen niet beschikbaar zijn. Naar de bedrijven achter deze websites doen wij onderzoek.”

Hoe werken deze huurwoningwebsites?

Als je op zoek bent naar een huurwoning kun je een betaald abonnement afsluiten op een huurwoningwebsite. Daarmee krijg je toegang tot informatie over het woningaanbod van derden, zoals verhuurmakelaars. Je kunt filteren op huurwoningen in een bepaalde regio of een bepaald segment. Het is feitelijk een online zoekservice. Via de website kun je je interesse in de woning kenbaar maken bij de verhuurmakelaar. Dan pas blijkt dat het vaak niet lukt om via de website met de verhuurmakelaar in contact te komen. Of dat de woning niet (meer) beschikbaar is, terwijl de woning volgens de website (nog wel) te huur is.

Wat zijn de regels?

De meeste huurwoningwebsites brengen het aanbod van derden bij elkaar en bieden slechts een zoekservice, maar bemiddelen niet. Bedrijven die online diensten aanbieden, moeten consumenten duidelijk informeren over hun aanbod. Consumenten die een betaald abonnement afsluiten op zo’n website moeten vooraf informatie krijgen over hoe het getoonde woningaanbod tot stand komt en of er rechtstreeks contact mogelijk is met de verhuurmakelaar. De ACM vermoedt dat niet alle websites consumenten hierover goed en duidelijk informeren. Omdat er ook sprake kan zijn van oplichting door huurwoningwebsites is er informatie gedeeld met het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO), dat vervolgens ook een onderzoek is gestart.

Tips voor consumenten die een huurwoning zoeken

Consumenten die op zoek zijn naar een huurwoning kunnen ook direct bij een verhuurmakelaar terecht. Deze publiceert zijn aanbod vaak gratis, regelt bezichtigingen en bemiddelt tussen huurder en verhuurder.