Clicky


CDA-instituut bepleit eenvoudige kilometerheffing

CDA-instituut bepleit eenvoudige kilometerheffing
25-01-2012 12:51 | Algemeen | auteur de redactie
(Novum) - Er moet een eenvoudige vorm van kilometerheffing komen, op basis van het aantal gereden kilometers per jaar. Dat zorgt voor 35 tot veertig procent minder files, staat in een woensdag gepresenteerd rapport van het Wetenschappelijk Instituut (WI) van het CDA.

In het vorige kabinet had toenmalig CDA-minister Camiel Eurlings (CDA) vergevorderde plannen om een kilometerheffing in te voeren waarbij automobilisten betalen voor het gebruik van hun auto en niet langer voor het bezit ervan. Na de val van het kabinet trok zijn eigen partij daar toen de stekker uit, omdat bij de CDA-fractie 'grote twijfels' waren gerezen over het plan.

Het CDA-instituut blijft echter overtuigd van de voordelen van het beprijzen van mobiliteit, maar wel zonder toeters en bellen die het draagvlak zouden ondergraven. Zo blijft het beruchte 'kastje van Camiel', dat precies bijhoudt waar de automobilist zich bevindt, achterwege. Automobilisten moeten slechts jaarlijks de kilometerstand doorgeven, en de afrekening vindt dan plaats op basis van het aantal gereden kilometers.

Het systeem dat het WI voorstelt is ook veel goedkoper: de kosten bedragen een achtste van het eerdere voorstel. En behalve het verplichte kastje blijft ook een apart spitstarief achterwege. Er zijn ook milieuvoordelen: de CO2-uitstoot zou met ongeveer drie megaton dalen.

Het Strategisch Beraad van het CDA bepleitte vorige week ook al om een vorm van 'beprijzing van automobiliteit' op te nemen in toekomstige verkiezingsprogramma's. Het huidige kabinet van VVD en CDA heeft afgesproken dat er geen kilometerheffing komt.

Milieudefensie laat in een reactie weten dat het voorstel 'weinig ambitieus' is en weinig milieuwinst oplevert. De milieuorganisatie wil dat juist wel aparte tarieven gaan gelden afhankelijk van de tijd en plaats en het type auto, samen met een verhoging van de accijns. Dat zorgt er pas voor dat mensen minder en zuiniger gaan rijden. "Dat lukt allemaal niet met een platte heffing achteraf zoals het CDA dit wil."