Clicky


Nederlandse zeevarenden wijzen gedwongen ontslag John T. Essberger af

Nederlandse zeevarenden wijzen gedwongen ontslag John T. Essberger af
29-06-2021 09:00 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

HAMBURG/ROTTERDAM - De ontslagaanzegging, waar tankerrederij John T. Essberger, gevestigd in Hamburg, 21 met ontslag bedreigde Nederlandse zeevarenden onlangs heeft geconfronteerd, is door hen afgewezen!

Begin juni verkocht Essberger drie schepen, namelijk de Alcedo, Ardea en Dutch Faith. Omdat er geen vervangende tonnage onder NL-vlag wordt gebracht, werd tevens besloten dat er 21 Nederlandse zeevarenden gedwongen hun baan zouden verliezen als gevolg van deze verkoop.

Nut en noodzaak reorganisatie volstrekt onduidelijk

Nautilus International, dat de belangen van de met ontslag bedreigde zeevarenden behartigt, spreekt van social dumping en een ‘slikken of stikken’ verhaal. Bestuurder Bert Klein: "Tot op heden liggen de gedachten van Nautilus en Essberger nog mijlenver uit elkaar. Nut en noodzaak van dit heilloze plan zijn ons tot op heden volstrekt onduidelijk. Ook lijkt Essberger niet bepaald aan het financieel infuus te liggen. Pas nog zijn er acht nieuwe schepen besteld! Het helpt verder bepaald niet dat men weigert om benodigde informatie te delen met ons om überhaupt er een gefundeerd oordeel over te kunnen vormen."

Madeira vlag

Essberger heeft inmiddels een samenwerkingsverband opgericht met Stolt Tankers. Dit heeft geresulteerd in de joint venture E&S Tankers. Daarnaast heeft Essberger niet alleen NL gevlagde tankers, maar ook schepen onder Madeira vlag. In totaal bestaat de tankervloot van Essberger uit 34 schepen, waarvan er nu dus drie zijn verkocht. De E&S vloot bestaat na de verkoop van de drie schepen uit 45 schepen. Bert Klein: "Ondanks dit aantal schepen lukt het Essberger kennelijk niet om gedwongen ontslag te vermijden..? Bizar!"

Minder schepen onder Nederlandse vlag

Het aantal schepen van Essberger onder NL-vlag daalt nu van elf naar acht. Essberger heeft inmiddels vier nieuwe schepen besteld met een optie voor nog eens 4 schepen. Essberger heeft er bovendien voor gekozen om van de eerste vier schepen er geen één onder NL-vlag te laten varen. Van de vier schepen onder optie is nog niets bekend, maar Essberger heeft laten weten vooralsnog geen plannen te hebben om schepen onder NL-vlag te brengen (dus ook geen schepen die nu onder een andere vlag varen).

Terug naar onderhandelingstafel

Bert Klein: "Tot nu toe hebben er een paar vluchtige gesprekken plaatsgevonden over dit alles. Wij eisen dat Essberger zich inspant om onze leden in dienst te houden in plaats van aan te sturen op gedwongen ontslag!"

Nautilus sluit acties bij Essberger niet uit indien de werkgever niet terugkeert naar de onderhandelingstafel.

‘Slecht voorbeeld doet slecht volgen’

Bert Klein: "Als Nautilus maken wij ons grote zorgen over deze (uitvlag) tendens die de laatste tijd steeds meer zichtbaar wordt. Wij hebben deze beweging eerder gezien bij Maersk en kennelijk doet ‘slecht voorbeeld, slecht volgen’ bij Essberger. Maar net zoals bij Maersk zitten we er bij Nautilus, samen met onze leden, bovenop!"