Clicky


Succesvolle praktijktesten met zelfrijdende vrachtwagens in de haven van Hamburg

Succesvolle praktijktesten met zelfrijdende vrachtwagens in de haven van Hamburg
25-06-2021 11:43 | Transport | auteur Redactie

HAMBURG - Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) en vrachtwagenfabrikant MAN Truck & Bus uit München ontwikkelen en testen in het project "Hamburg TruckPilot" geautomatiseerde vrachtwagens voor gebruik in het containervervoer van hub naar hub. Op de HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA) zijn eind mei voor het eerst praktijktesten met een autonome vrachtwagen in het reguliere verkeer uitgevoerd.

"Zo voelt de toekomst", zegt Detlev Gosler, chauffeur van expeditiebedrijf Weets in Emden. Hij rijdt regelmatig met zijn vrachtwagen naar de HHLA Container Terminal Altenwerder in de haven van Hamburg. Hij kent de processen heel goed. Maar deze keer was alles anders. Deze keer bestuurde hij het voertuig niet. Het prototype van een autonoom rijdende vrachtwagen stuurt zichzelf nagenoeg zelfstandig door het terminalgebied.

Het doel van het Hamburg TruckPilot onderzoeksproject is het ontwikkelen van automatiseringsoplossingen voor het wegtransport. Concreet gaat het om het klantspecifieke gebruik en de integratiemogelijkheden van autonome vrachtwagens in het containerhandlingproces bij de CTA, die dienst doet als een sterk geautomatiseerd testveld. Na de voorbereidings- en testfase vonden eind mei praktijktestritten plaats, waarbij de prototypetruck uitgerust met elektronische automatiseringssystemen in regulier logistiek bedrijf reed. Met succes, vatten de betrokkenen bij het project samen.

Als onderdeel van de tweedaagse praktijktest heeft het expeditiebedrijf Weets in opdracht van VW Group Logistics 40-voets containers van het Weets Logistic Center in Soltau naar Hamburg gebracht. Op de feederrit op de A7 werden al uitgebreide gegevens verzameld voor geautomatiseerd rijden. Bij de ingang van de Altenwerder-terminal nam de Weets-chauffeur plaats op de passagiersstoel bij de checkgate en maakte plaats voor een getrainde beveiligingschauffeur van MAN.

Deze bewaakte de autonome rijfuncties en zou zo nodig moeten ingrijpen en het werk van de bestuurder overnemen. De prototype truck accelereerde voorzichtig zelfstandig, reed met 25 km/u naar de blokopslag en manoeuvreerde het containerchassis achteruit in de toegewezen rijstrook. Na de containerafhandeling vond de autonome terugreis naar de checkgate plaats. De beveiliger hoefde niet één keer in te grijpen. Dit is de beslissende stap in het Hamburg TruckPilot-proefproject.

"We zijn verheugd deel uit te maken van het innovatieve onderzoeksproject en zo de ontwikkeling van toekomstige automatiseringsoplossingen te ondersteunen", zegt Jakob Weets, Managing Director van Spedition Weets, met het oog op het potentieel dat geautomatiseerde rijfuncties in de toekomst kunnen bieden met met betrekking tot de opvang van vrachtwagenchauffeurs.

Ook Till Schlumberger, projectmanager bij HHLA, is blij met de succesvolle praktijktest: "Autonoom rijden komt eraan. Dit wordt bevestigd door de onlangs aangenomen wet op het autonoom rijden. Daarom willen en moeten we ons bij HHLA in een vroeg stadium voorbereiden op toekomstige autonome vrachtwagens om containers op te halen of af te leveren bij onze terminals."

Sebastian Völl, projectmanager voor geautomatiseerd rijden bij MAN Truck & Bus, vult aan: "Hamburg TruckPilot is een belangrijke technologische mijlpaal op weg naar hub-to-hub-automatisering." In dit verband verwijst hij ook naar de wet die onlangs is aangenomen door de Bondsdag en Bundesrat, die in principe het gebruik van autonome voertuigsystemen in Duitsland mogelijk maakt in gedefinieerde werkgebieden, zoals op routes tussen logistieke knooppunten, gecontroleerd door technisch toezicht.

Autonome rijfuncties moeten vrachtwagenchauffeurs in de toekomst ontlasten en ondersteunen in hun werk. Andere potentiële voordelen zijn de verhoging van de efficiëntie door voorspellend geautomatiseerd rijden. Dit vermindert het brandstofverbruik aanzienlijk en kan ook een positief effect hebben op de algemene doorstroming van het verkeer. Last but not least beloven de projectpartners een hoger beveiligingsniveau op alle gebieden.

Het Hamburg TruckPilot-project maakt deel uit van het strategische mobiliteitspartnerschap tussen de Vrije en Hanzestad Hamburg en de Volkswagen Group. De projectpartners zullen de gedetailleerde resultaten van het project presenteren op het ITS World Congress in Hamburg in oktober 2021.